Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sparkbase

Jan De Wulf en Klaas Foppen helpen met hun AI-agent Cara bij het opsporen en benaderen van potentiële klanten.

Wat: AI-agent voor geautomatiseerde klantenwerving
Wie: Jan De Wulf (37) en Klaas Foppen (30)
Sinds: 2023
Werknemers: 8
Website: sparkbase.ai

Het zoeken en benaderen van nieuwe klanten is voor veel verkopers een tijdrovende bezigheid. De Amsterdamse startup Sparkbase wil daar verandering in brengen met Cara, een AI-agent die zelfstandig potentiële klanten opspoort en benadert. Het bedrijf onderscheidt zich van Amerikaanse concurrenten door rekening te houden met Europese culturele verschillen.

Cara zoekt klanten

‘Toen ChatGPT uitkwam, dacht ik aan al het werk dat ik bij Google had gedaan. Dit kan je gewoon automatiseren’, vertelde medeoprichter Jan De Wulf eerder tegen MT/Sprout. De Belg werkte eerder in sales- en marketingfuncties bij Google, Red Bull en Snapchat. Samen met techneut Klaas Foppen, die ervaring opdeed bij startups als Harver en Foodsy, richtte hij begin 2023 Sparkbase op.

AI-agent Cara zoekt in realtime potentiële klanten via websites, sociale media en nieuwsberichten. Anders dan veel concurrerende tools, die werken met standaard databases en massale mailings, schrijft Cara gepersonaliseerde e-mails en LinkedInberichten die rekening houden met culturele verschillen. ‘In de VS zien we AI-oplossingen die vooral gericht zijn op snelheid en volume, maar wij pakken het anders aan. In Europa verwachten klanten meer diepgang en een persoonlijke benadering’, aldus De Wulf.

Marktleider met mini-agents in Europa

Zijn team richt zich momenteel op drie sectoren: SaaS- en hr-bedrijven en zakelijke dienstverleners. De focus ligt op het mkb, startups en scaleups in de Benelux. Klanten betalen naast de eenmalige opstartkosten een vast bedrag per maand, variërend van 2.000 tot 5.500 dollar per jaar.

De techniek bestaat uit verschillende ‘mini-agents’ die specifieke taken uitvoeren. Daarbij maakt Sparkbase gebruik van de AI-modellen van OpenAI, Anthropic en Google voor de research, het schrijven van berichten en het matchen met de juiste prospects.
‘Met Sparkbase willen we eerst marktleider worden in Europa, een complexe en gefragmenteerde markt met taalkundige en culturele uitdagingen. Door die moeilijkheden te overwinnen, bouwen we de kennis en ervaring op om vervolgens succesvol de VS te veroveren’, aldus De Wulf.

Revolut, BCG en HelloPrint zijn klant

Inmiddels hebben meer dan 400 bedrijven zich aangemeld, waaronder bekende namen als Revolut, BCG en HelloPrint. Na een eerste investeringsronde door Quantum Leap Capital, opgericht door voormalige oprichters van Knab en Albelli, hoopt Sparkbase in het eerste kwartaal van 2025 een volgende kapitaalronde af te ronden om het team te verdubbelen en een nieuwe agent te lanceren die een andere belangrijke verkooprol automatiseert.

Mijn stem gaat naar deze startup:

(vink aan, e-mail vereist)

De Startup van het Jaar wordt ieder jaar samengesteld door MT/Sprout. Met je stem geef je ook toestemming dat we je in de toekomst de dagelijkse nieuwsbrief Startups & Scaleups van MT/Sprout mogen sturen. Hiervoor kun je je eenvoudig weer uitschrijven via de afmeldlink.