‘Energie, humor, doorzettingsvermogen, met vertrouwen en ruimte leidinggeven, authenticiteit, duidelijkheid, resultaatgerichtheid, creativiteit ten behoeve van anders denken en anders doen.’ Best een aardig lijstje eigenschappen waarmee Youri van der Avoird (1981) de carrièreladder heeft beklommen.
Als pas afgestudeerd industrieel ingenieur komt hij eerst terecht als projectmanager bij het Franse Saint-Gobain. Maar al snel lonkt de verzekeringswereld. Bij Achmea start hij als projectmanager, bij Interpolis groeit hij via verschillende functies door tot senior manager marketing, proposition, business development en innovation. Ook Zilveren Kruis behoort tot de groep van Achmea, daar werkte hij tot september als head of marketing & proposition.
Van der Avoird weet als drummer en producer dat je samen de beste muziek maakt. En hoe belangrijk het is om het ritme goed aan te geven. Als manager geeft hij dus vanuit ‘vertrouwen, ruimte en empathie leiding’. Hij zet een inspirerende koers neer die hij ‘energiek en duidelijk’ weet over te brengen. Op die manier is hij er de afgelopen jaren steeds in geslaagd om sterke resultaten te boeken met zijn collega’s en teams.
Verbinden vindt hij hét leiderschapsthema voor de toekomst. Verbinden ‘als in beter luisteren wat er speelt en wat er nodig is binnen de organisatie en bij de werknemers’. Ga er niet van uit dat iedereen begrijpt wat je bedoelt. ‘Check het, herhaal het zo nodig nog eens. En sta daarbij ook écht open voor de input en mening van anderen. Dat vraagt soms over je eigen schaduw of ego heenstappen, maar daar wordt iedereen beter van.’
Met verbinden – ‘vanuit empathie, van mens tot mens’ – lukt het ook om maatschappelijke ambities zoals duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit waar te maken. ‘Die zijn nu en in de toekomst voor organisaties van groot belang.’