Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ellen van den Berghe (CMO RTL Nederland)

ellen van den berghe rtl

Foto: Tom Cornelissen

Ellen van den Berghe (1987) maakt indruk bij RTL Nederland. In 2017 werd ze Head of Content Videoland en onder haar leiding groeide het platform uit tot het tweede streamingplatform van Nederland, achter Netflix.

Sinds februari dit jaar is Van den Berghe Chief Marketing Officer bij het mediabedrijf. ‘Mijn eerste focus ligt op de groeistrategie en het verstevigen van onze partnerships. De ambitie is om van Videoland de nummer 1 streamer te maken’, zei Van den Berghe bij haar benoeming.

De topvrouw begon in 2011 als trainee bij het mediabedrijf. De ontwikkeling van Videoland startte in 2013, Van den Berghe er vanaf het eerste moment bij betrokken. Eerst als Buyer Dutch productions. Na twee jaar kreeg ze haar eerste leidinggevende functie bij het platform en ze groeide uiteindelijk dus door naar Head of Content Videoland. ‘Ik heb het geluk dat ik van mijn passie mijn beroep kon maken en dat RTL hier ook als organisatie op vaart.’

‘Een visionair in het streaming domein’, zo omschreef Sven Sauvé, ceo van RTL, Van den Berghe bij haar benoeming tot CMO. ‘Innovatiekracht en een sterke connectie met de behoefte van de Nederlandse kijker maken haar tot de beste keus. Ik ben trots dat zij ons directieteam komt versterken en heb het vertrouwen dat we Videoland met haar aan het roer tot nieuwe hoogten kunnen brengen.”

Loslaten binnen grenzen

Van den Berghe is een positieve en flexibele leider. Volgens haar opereren next-generation managers anders dan voorgaande generaties, omdat de maatschappij nu eenmaal verandert.

‘Leiderschap in tijden van hybride werken draait veel meer om een betere balans tussen resultaat en aandacht voor mensen’, vertelt de 36-jarige leider. ‘Het gaat nog meer om de kwaliteit van mensen en een omgeving creëren waar teams zelf binnen bepaalde grenzen keuzes kunnen maken en verantwoordelijkheid kunnen nemen. Het is niet nodig om van bovenaf alles te organiseren en alle problemen op te lossen.’

De CMO van RTL is ervan overtuigd dat je je als leider moet omringen met ‘betere mensen die je kunnen inspireren’. Ze is nu een half jaar bezig in haar nieuwe functie. ‘Ik wil nu dus alles snappen, maar voor de toekomst ligt mijn focus om los te laten binnen grenzen. Enkel en alleen focussen op waar ik iets kan toevoegen en de tijd die ik over heb besteden aan spontane gesprekken met collega’s om de ideeën die er leven direct terug te horen.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: