Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Annemieke Poot (General Manager Health Care Europe Beiersdorf)

annemieke poot beiersdorf

Annemieke Poot (1982) en Beiersdorf is een droomcombinatie, zo blijkt uit een blik op haar cv. Na stages bij onder meer Heineken en Unilever begon ze 17 jaar geleden bij de organisatie en is er vervolgens nooit meer weggegaan.

Dat betekent overigens niet dat Poot niet van verandering houdt, inmiddels is ze aan haar negende functie bij de organisatie begonnen. Sinds 2,5 jaar is ze General Manager Health Care Europe. In deze rol is ze volledig verantwoordelijk voor P&L, merken, handelskanalen en het team.

Ik vind het belangrijk altijd te gaan voor een rol die je het meest aanspreekt, waar jij het verschil gaat maken. Als je doet waar je hart ligt, doe je het vol passie en toewijding en stijg je boven het maaiveld uit’, vertelt Poot over de stappen die ze in haar carrière maakte. ‘Daarnaast zijn er de mensen om je heen. Mijn ouders hebben mijn zussen en mij altijd aangemoedigd in de keuzes die we maakten, wat zelfvertrouwen gaf. Mijn vriend en kinderen helpen te relativeren.’

Vertrouwen is de basis

Positief, iemand die kansen ziet, strategisch is, maar tegelijkertijd pragmatisch is, zo omschrijft Poot zichzelf. Dit in combinatie met een soort natuurlijke kalmte geeft vertrouwen. ‘Vertrouwen zie ik als basis voor de relaties die je vormt met senior management, je peers, je team en de kansen die je krijgt.’

De 41-jarige leider verwacht dat de samenstelling van de absolute top de komende jaren gaat veranderen. ‘Het is nu toch nog met name white, middle-aged men’, ziet ze om haar heen. ‘Diversiteit zal voor een andere dynamiek zorgen qua leiderschap. Ik verwacht meer transparantie, visie voor langere termijn en meer samenwerking tussen bedrijven voor bijvoorbeeld duurzaamheid.’

Competitive advantage

En niet alleen andere samenstellingen van de top zorgen voor veranderingen in het bedrijfsleven. Ook AI en andere technologische ontwikkelingen zullen impact hebben, verwacht Poot. ‘Deze ontwikkelingen zullen rollen compleet anders of overbodig maken en het speelveld voor vele branches compleet veranderen’, zegt Poot.

‘Hoe behoud je je competitive advantage wanneer iedereen dezelfde data tot zijn beschikking heeft? Ik verwacht dat deze veranderingen zich snel zullen opvolgen. Het is dus essentieel om flexibel te zijn als leider en organisatie en te blijven leren om hierin vooraan in plaats van achteraan te lopen.’

Om met deze veranderende externe omstandigheden om te gaan moeten leiders van de toekomst een expert zijn in het vormen van het juiste team om de visie op te volgen. Organisatiemodellen en rollen zullen veel minder rigide zijn. De uitdaging zal zijn de organisatie hierin te bewegen en de cultuur uniek te houden voor talentmanagement.’

Echt en intens luisteren

Als leider heeft Poot verschillende opleidingen gevolgd bij onder meer de Baak en businessmodel IMD. Het helpt haar om zich te ontwikkelen als leider en zichzelf goed te leren kennen. ‘Kwetsbaarheid tonen was bij mij een thema. Ik zette mij vaak sterk en overtuigend neer. Als een powerlady. Nu ga ik daar veel relaxter mee om. Ik zet nu in op echt en intens luisteren.’

Volgens Poot is het belangrijk om input te vragen aan de mensen met wie je werkt om jezelf te ontwikkelen als leider. ‘Of je een goede leider bent, bepaal je niet zelf maar de mensen die je leidt. Vraag hen dus geregeld om feedback.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: