Wie: Nada Merrachi
Wat: oprichter en ceo Merrachi
Wapenfeit: wil stereotypes over moslimvrouwen doorbreken met haar modest modemerk
Als de 27-jarige modeondernemer Nada Merrachi een winkel opent, leidt dat steevast tot lange rijen. Dat zagen we de afgelopen jaren bij de opening van het vlaggenschip van haar fashionmerk Merrachi in Amsterdam en bij de pop-upstores van het label in Antwerpen en Parijs. Bijzonder: die rijen bestaan grotendeels uit jonge moslima’s.
Merrachi is namelijk gespecialiseerd in modest fashion. Letterlijk: bescheiden mode, kleding die losser valt en het lichaam grotendeels bedekt. Deze manier van kleden wordt vaak verbonden aan de islam. Merrachi verkoopt naast ruimvallende jurken, pantalons en tops ook hijabs (hoofddoeken) en khimaars, sluiers die een deel van het bovenlichaam bedekken.
Een jurk kost rond de 100 euro, een sjaal tussen de 25 en 40 euro – voor jonge meiden niet goedkoop, maar over het algemeen wel te betalen. Merrachi, tegen radiozender FunX: ‘We zijn geen fastfashionbedrijf.’ Het team bestaat inmiddels uit bijna twintig medewerkers. Omzetcijfers maakt het bedrijf niet bekend.
De Nederlandse ondernemer met Marokkaanse roots besluit in 2019 om een hoofddoek te gaan dragen. Dan pas valt het haar op hoe schraal het mode-aanbod voor (jonge) moslima’s eigenlijk is. Ze neemt het heft in eigen handen en opent een webshop met de kleding die zij graag wil dragen: modest én modieus.
Het is een hit; online verkopen de collecties zo snel uit dat de stap naar de winkelstraat snel volgt. Daar wil ze meer zichtbaarheid creëren voor een ondervertegenwoordigde groep, zegt de ondernemer tegen de NOS. Want vrouwen die zich ‘modest’ kleden, zijn vaak niet zichtbaar in de binnensteden. Juist in die gebieden wil ze met Merrachi zitten, zoals de hippe modewijk Le Marais in Parijs. ‘De klant die op mij lijkt, liep daar helemaal niet. Dat vind ik jammer. Ik denk dat ze het gevoel hebben dat ze er niet horen.’
Met Merrachi wil de ondernemer stereotypes tegengaan, zegt ze tegen FunX. ‘Over vrouwen die een hoofddoek dragen bestaan veel misverstanden. Maar die meiden staan echt niet in de rij voor onze winkels, omdat hun broer of vader dit van hen verwacht. Zij staan er omdat ze zich zo willen kleden en dit hun eigen keuze is. Onze klanten zijn ook gewoon vrouwen die van mode houden en succesvolle carrières hebben.’
Niet-moslims weten Merrachi ook te vinden; niet (alleen) uit geloofsovertuiging, maar omdat ze de stijl simpelweg mooi vinden. Modest fashion was de afgelopen jaren een grote modetrend. Het merk speelt daar in campagnes op in door modellen met en zonder hoofddoek te tonen. Zo wil Merrachi werelden verbinden, benadrukt de ondernemer in interviews. ‘Deze stijl is toegankelijk voor iedereen.’