Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sandra Ballij

sandra ballij inclusive 30

Eten zonder dat je ziet wat je eet en bestellen in gebarentaal: het is iets waarmee sociaal ondernemer Sandra Ballij (1982) begon. En met haar detacheringsbureau voor blind en doof toptalent wil ze een echte carrière voor iedereen mogelijk maken. Haar missie: gezien en gehoord worden voor wat je daadwerkelijk kan én de wereld inspireren.

‘Waar andere mensen misschien nog beperkingen zien, zien wij toptalent’, aldus Ballij. ‘Als het ene zintuig minder goed werkt, zijn andere zintuigen des te beter ontwikkeld.’

Impact maken

Ballij studeerde bedrijfskunde en was een aantal jaar werkzaam als bankier en marketeer bij ING. Ze had het naar haar zin, maar er begon iets te knagen. ‘Ik dacht: als ik morgen dood neerval, wat heb ik dan bijgedragen aan de maatschappij? Welk verschil heb ik kunnen maken? Niet: hoe maak je van één euro twee euro, maar hoe kun je daadwerkelijk impact maken?’

Bij haar eerste bedrijf Ctaste eet je als gast volledig in het donker. Het personeel is volledig blind of slechtziend. Het tweede bedrijf, Ctalents, is een recruitmentbureau voor werkzoekenden met een visuele of auditieve beperking. Het derde en jongste bedrijf heet Sign Language Coffee Bar: wie een koffie bestelt, moet dat in gebarentaal doen.

Werkloosheid verlagen

Ballij wil het werkloosheidspercentage van mensen met een gehoor- of gezichtsbeperking verlagen van 65 naar 20 procent. ‘We hebben onze mond vol van het tekort aan talent, terwijl we deze mensen links laten liggen. Deze groep kan IQ-wise gewoon functioneren. Er is alleen een uitdaging aan het gehoor of zicht.’

Om als organisatie een divers en inclusief beleid te hebben, moet je er een target aan hangen, vindt ze. En er iemand verantwoordelijk voor maken. Ballij: ‘Een doel hebben zonder dat je het meetbaar kan maken is een leuke gedachte, maar daarmee ga je het niet halen. Je moet er wel in geloven en het SMART maken.’

Subjectiviteit

Sandra Ballij gelooft niet zo in ‘de beste’ vinden voor een baan, dat vindt ze subjectief. ‘De beste wordt altijd bepaald door diegene die subjectief kiest. Uiteindelijk heeft het ermee te maken dat je openstaat voor mensen die anders zijn.’

Als manager en ondernemer moet je eerst bij jezelf en het bedrijf ontdekken waar je eigen vooroordelen zitten en wat je eraan kan doen om dat te veranderen. ‘Denk bijvoorbeeld eens na over een vacature op jouw afdeling over hoe je die zou kunnen invullen met wat je nu weet. Welk verschil ga jij maken? En dan bij voorkeur vandaag al.’