Jan Bot, Remco Duba, Jonas Brendelberger, Joost Kortleve en Kevin Schreiber voorzien alles wat op een dieselmotor loopt van een krachtig brandstofcelsysteem op waterstof.
Wat: brandstofcellen voor zwaar materieel
Wie: Jan Bot (33), Remco Duba (31), Jonas Brendelberger (34), Joost Kortleve (32) en Kevin Schreiber (34)
Daagt uit: fabrikanten van dieselmotoren
Sinds: 2017
Website: zepp.solutions
Het begon allemaal op het circuit. Als studenten van de TU Delft ontwikkelden de oprichters van zepp.solutions ‘s werelds eerste raceauto op waterstof. Maar in plaats van zich te richten op snelle bolides zagen de vijf vrienden een veel grotere kans: het verduurzamen van zwaar materieel.
Hun overtuiging: alles wat op een dieselmotor loopt kan ook worden uitgerust met een elektrische motor plus brandstofcel op waterstof. En dus ontwikkelen de Delftenaren een compact en krachtig brandstofcelsysteem (50 kW en 150 kW) dat zelfs de zware jongens onder de dieselmotoren kan vervangen met voldoende puf.
‘Zepp-systemen kunnen worden geïntegreerd in mobiele toepassingen als tractoren, vrachtwagens, graafmachines of schepen vanwege de hoge vermogensdichtheid die we bieden’, leggen ze uit. ‘Onze modules bevatten alle componenten, subsystemen en besturingssoftware die nodig zijn om waterstof op uiterst efficiënte wijze om te zetten in elektriciteit. De enige uitstoot? Zuiver water.’
In 2018 haalt zepp.solutions een eerste belangrijke klant binnen: voertuigfabrikant Terberg Benschop. Ze leveren waterstoftechnologie voor terminaltrekkers, voor het laden en lossen van schepen en treinwagons. Sindsdien is het klantenportfolio flink gegroeid: niet alleen vrachtwagens op de weg en machines op de bouwplaats maken gebruik van hun waterstofmotor. Ook de mobiele aggregaten voor Schiphol en een binnenvaartschip van Concordia Damen zijn er al mee uitgerust. ‘En dat wordt ook internationaal opgemerkt.’
‘Onze brandstofcelsystemen bieden meer functionaliteit, terwijl ze compacter en krachtiger zijn dan die van concurrenten. Ze stellen voer-, vaar- en werktuigfabrikanten in staat om grensverleggende zero-emissie toepassingen te ontwikkelen. Daarnaast leveren we optioneel ook de waterstoftanks en koelsystemen zodat de klant volledig is ontzorgd.’
Anders dan veel waterstofbedrijven die honderden miljoenen ophalen, doet zepp.solutions het lang op eigen kracht. Maar dat bootstrappen stopt in het voorjaar van 2024: er komt 3 miljoen euro van Energietransitiefonds Rotterdam binnen, bedoeld om de productie flink op te schalen.
Zepp.solutions telt inmiddels 19 medewerkers. De ambitie is helder: tegen 2030 moeten duizenden brandstofcelsystemen van de band rollen en zijn die ook ‘in het straatbeeld’ te zien. ‘We willen de markt laten zien dat zero-emissie echt wel kan, als je maar wilt.’
Ondertussen blijft de energietransitie ‘met horten en stoten’ verlopen. Tot die tijd werkt zepp.solutions samen ‘met vooruitstrevende partijen die hun nek durven uitsteken’. En zal de rest van de wereld ook steeds meer kennismaken met de startup, die ‘een leidende speler in waterstoftechnologie voor de zware mobiliteit’ wil worden.
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: