Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Koffiejongens

de koffiejongens corné van drogenbroek walter morriën challenger50

Corné van Drogenbroek en Walter Morriën schudden de koffiesector op met een abonnementsmodel voor duurzame koffie, inclusief – en daarmee waren ze er vroeg bij – composteerbare cups.

Wat: abonnementsmodel voor biologische koffie in composteerbare cups
Wie: Corné van Drogenbroek (44) en Walter Morriën (42)
Daagt uit: de gehele koffiesector
Sinds: 2016
Website: dekoffiejongens.nl

Toen Nespresso deze zomer composteerbare koffiecups van papier in Nederland introduceerde, stuurden De Koffiejongens een taart naar het hoofdkantoor om ze te feliciteren met de stap. Ze lieten direct ook een advertentie plaatsen met dezelfde boodschap. Want De Koffiejongens – oprichters Corné van Drogenbroek en Walter Morriën – snappen content misschien nog wel beter dan koffie.

De twee zijn niet bang om kabaal te maken. Dat dient volgens de founders een hoger doel: volledige verduurzaming van de koffieketen. Al begonnen ze vanuit een andere, veel basalere behoefte. Van Drogenbroek was op bezoek bij Morriën en wilde koffie. Alleen waren de Nespresso-cupjes op. Irritant. Zo ontstond het idee voor een koffie-abonnement, gebaseerd op twee tot acht kopjes per dag. Inmiddels doen ze met De Koffiejongens 25 miljoen koffiecapsules per jaar op de post.

‘Cupzooi’

Zonder enige ervaring in de koffiebranche vallen ze van de ene verbazing in de andere. Grootste vraagteken: het gebruik van cups van plastic of aluminium. Ze hangen er een complete campagne aan op, Kappen met die cupzooi.

‘Waarom zou je koffie, dat hartstikke goede compost is, in slecht afbreekbare materialen verpakken?’, licht Morriën toe op Retailtrends. ‘Daarom onderzochten we hoe we cups konden maken die in een paar weken geheel te composteren zijn.’

Zo komt het bedrijf uit bij biologisch afbreekbare cups van cellulose en PHA, een polymeer van plantaardige oliën. In die capsules gaan Rainforest Alliance-gecertificeerde bonen, die vanaf 2025 ook honderd procent biologisch zijn. Afkomstig van boeren die in ‘balans met de natuur verbouwen’, tussen schaduwplanten, zonder gebruik van pesticiden en kunstmest (agrobosbouw). De bonen worden gebrand op biogas, de last mile wordt met de fietskoerier of lopend afgelegd.

Veel dingen gaan al goed, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering, zegt Bart Dingjan, sinds september 2023 ceo van de scaleup. ‘Met de biologische teelt besparen we al 75 procent van de CO2, maar we willen naar een reductie van 100 procent in de hele keten. Bijvoorbeeld door gebruik van zonnepanelen op de boerderijen of door de bonen te vervoeren met zeil- in plaats van containerschepen.’

Raad van commissarisjes

Met die propositie willen de Koffiejongens een duurzamer alternatief bieden voor reguliere koffie(cups) en in het bijzonder die van de grootste speler in dat veld: Nespresso. Want, zo benadrukken ze overal, de biologisch afbreekbare cupjes passen gewoon in je Nespresso-apparaat (met een disclaimer dat beide merken niet aan elkaar gelieerd zijn).

Een recent aangestelde ‘raad van commissarisjes’ – 850 kinderen tussen de 8 en 12 jaar – moet de ambitieuze duurzaamheidsplannen borgen. Het idee erachter: ook al drinken ze zelf nog geen koffie, het gaat wel om hún toekomst.

Mooi dat de concurrent nu ook de optie voor papieren cups aanbiedt, maar de volgende stap is volgens de Koffiejongens dat ze ‘helemaal met de vervuilende aluminium cups stoppen’. ‘En ook ons voorbeeld volgen in de andere noodzakelijke stappen in de keten’, zegt ceo Dingjan. ‘We willen de gehele sector laten zien dat koffie niet schadelijk hoeft te zijn voor de natuur.

De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: