Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Trustoo

Trustoo Challenger50

Lars Freriks en Pieter Westerhuis willen met Trustoo consumenten een marktplaats geven waar ze de beste lokale aanbieders zoals schilders en makelaars kunnen vergelijken.

Wat: ‘Gouden Gids 2.0’
Wie: Lars Freriks (30) en Pieter Westerhuis (52)
Daagt uit: Onder meer Werkspot en Goudengids
Sinds: 2019
Aantal werknemers: 50
Omzet: 8 miljoen euro (2023)

Wat doet de moderne mens als hij een loodgieter, dakdekker, makelaar of trouwfotograaf nodig heeft? Juist, hij klopt in die overbekende zoekmachines de naam van de dienst plus de woonplaats. Dat levert in de regel genoeg resultaten op, maar hoe bepaal je de kwaliteit van de gevonden dienstverleners? Daar heeft Trustoo een oplossing voor bedacht.

Het platform toont een top 10 met bedrijven. ‘Op basis van zo’n dertig verschillende criteria worden bedrijven geselecteerd. Denk hierbij aan keurmerken, de aansluiting bij een branchevereniging en reviews uit verschillende bronnen’, zegt Freriks. ‘De score is objectief en niet te koop.’

Gebruikers kunnen per klus bij maximaal vier partijen een offerte opvragen. Jaarlijks worden inmiddels ruim anderhalf miljoen aanvragen gedaan bij het platform en Freriks ziet dat concurrenten de top 10-pagina’s proberen te kopiëren.

Focus op tech

Trustoo verdient zijn geld voor aangebrachte leads en biedt de tienduizenden aangesloten mkb’ers een grote flexibiliteit. Ze zitten niet vast aan een abonnement of opzegtermijn. Volgens Freriks onderscheidt het bedrijf zich van concurrenten door de prominente rol van tech. ‘Bij concurrenten ligt de focus vaak op commercie. De verhouding tussen product- en commerciële medewerkers is bij Trustoo ongeveer 50/50.’

Naast Nederland is het platform nu ook actief in België en Duitsland. Hiermee zijn de eerste stappen gezet op weg naar het grote doel. Namelijk in Europa de leidende marktplaats voor lokale dienstverleners worden. Om deze doelstelling te bereiken kreeg het bedrijf, verspreid over twee rondes, zeven miljoen euro van angelcollectief No Such Ventures. Met het geld moeten niet alleen nieuwe markten worden veroverd, ook wil Trustoo in de breedte groeien door meer rubrieken aan het platform toe te voegen.

Internationale groei

Overigens gaat de internationale expansie niet vanzelf. De ondernemers lopen tegen wonderlijke cultuurverschillen aan. ‘Duitsers bleken liever te bellen dan te mailen’. Onhandig als de offertes via het platform verlopen. ‘En in België waren we van plan om, net als in Nederland, te beginnen met het aanbieden van notariële diensten, maar het bleek dat er vaste tarieven gelden voor die beroepsgroep en dat adverteren verboden is binnen dit vakgebied.’

Andere les: vaak willen mensen een foto zien van degene waar ze mee in zaken gaan. ‘Maakt het jou wat uit hoe je boekhouder eruitziet? Veel mensen wel, ze baseerden hun oordeel voor een deel op basis van de foto’, aldus Westerhuis eerder tegenover Marketingreport.

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: