Peter Paul van Voorst en Daan Geldermans bestrijden netcongestie en dieselaggregaten met hun verhuurplatform voor batterijen en andere bronnen van schone mobiele energie.
Wat: Software en marktplaats voor schone mobiele energie
Wie: Peter Paul van Voorst en Daan Geldermans
Daagt uit: Netcongestie en dieselaggregaten
Sinds: 2017
Website: skoon.world
Gestart tijdens hun studie in Delft, strijden Peter Paul van Voorst en Daan Geldermans met Skoon Energy in feite tegen alle dieselaggregaten die op bouwplaatsen, festivals en filmlocaties naast te kleine netaansluitingen staan te ronken om voor elektriciteit te zorgen.
Die mobiele energie kan schoner en stiller worden geleverd, wisten ze, door mobiele energiesystemen zoals batterijen. Maar dan wel batterijen met voldoende prik voor de vele kilowatts die licht, geluid en tegenwoordig ook bouwmachines nodig hebben om te draaien. Daarom speelde Skoon zich in de beginjaren in de picture met zijn batterijcontainer: de Skoonbox.
Die stonden in de haven op de kade, op een bouwterrein of aan boord bij schepen. Maar Van Voorst en Geldermans waren er niet op uit om in hardware te gaan handelen: Skoon is allereerst opgezet als verhuurplatform voor schone mobiele energie. Daarvoor ontwikkelden de oprichters enerzijds software waarmee eigenaren van mobiele batterijen – je hebt ze ook op aanhangers – hun producten goed kunnen verhuren. Dat wordt aangevuld met een marktplaats waarop dat aanbod de vraag ontmoet.
‘Zo kunnen we in elk land waar we actief worden een stappenplan volgen’, zei Van Voorst eerder tegen MT/Sprout: ‘Eerst zorgen we dat verhuurders met onze SaaS-software hun business kunnen verbeteren en uitbreiden – ook als we daar nog niet in de vraagzijde voorzien met onze marktplaats.’ Andersom werkt het ook: ‘Als een Nederlandse huurder in het buitenland ook schone energie op de filmset wil, is het handig als we daar al aanbieders kennen die met onze software werken. Dan is de match makkelijker, zowel wat betreft de data als de technische standaarden.’
Skoon concentreert zich op de software en marktplaats, waarop zo’n 150 aanbieders actief zijn. En wat jaren geleden nog exotisch was, is inmiddels steeds meer voor de hand liggend: kranen en bulldozers die elektrisch worden aangedreven, en filmsets waar geen druppel diesel meer binnenkomt. Skoon heeft de afgelopen tijd kunnen uitbreiden naar Engeland, Spanje, Italië, Duitsland en België.
Onlangs haalden Van Voorst en Geldermans 5 miljoen op om door te groeien. Die ronde werd geleid door het Amerikaanse Blue Bear Capital dus je voelt hem al: Skoon goes america. En wel naar Californië, qua economie de grootste staat van de VS, en bovendien een waarvan de elektrische infrastructuur nogal hapert.
Want dat is de grootste drijver achter de groei van batterijen als energievoorziening: netcongestie en andere hindernissen die stroomverbruikers zich niet kunnen permitteren. De software van Skoon koppelt bronnen van schone mobiele energie desgewenst aan het net, zodat ze daar kunnen worden ingezet om vraag en aanbod in balans te krijgen.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: