Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Social Handshake

The Social Handshake Challenger50 sandra van beest

Sandra van Beest biedt werkgevers een platform zodat medewerkers gemakkelijk en belastingvriendelijk een deel van hun salaris aan goede doelen kunnen doneren.

Wat: Platform voor ‘payroll giving’ en goede doelen giftcards
Wie:  Sandra van Beest (38)
Daagt uit: Fondsenwervers die het verdienmodel bij goede doelen leggen
Sinds: 2019
Website: thesocialhandshake.nl

Sandra van Beest werkt enkele jaren voor een ngo in Zuid-Soedan, maar was nieuwsgierig naar de commerciële kant van het bedrijfsleven. Ze werd strategieconsultant, maar realiseerde zich na een tijdje dat ze niks meer deed voor goede doelen. Daar zag ze onbenut potentieel: dertigers in de spitstijd van hun leven zitten vol goede intenties, maar hebben chronisch tijdgebrek. Zou het niet handig zijn om het maken van impact makkelijker te maken?

Belastingdienst en werkgever als versterker van gift

In 2019 lanceert Van Beest daarom The Social Handshake. De startup maakt software die ‘goed doen’ makkelijk maakt voor bedrijven en medewerkers. Via Loongift.nl kunnen medewerkers vanuit hun salaris, met belastingvoordeel, goede doelen steunen. Bovendien kunnen werkgevers giften matchen. ‘Zo kost het de medewerker maar 10 euro, terwijl het goede doel 30 euro ontvangt.’ Medewerkers kunnen uit een lijst van 33 goede doelen maximaal drie doelen kiezen waaraan ze een gift willen doen vanuit hun loon.

Onder de aangesloten goededoelenorganisaties bevinden zich onder meer Alzheimer Nederland, Bellingcat, Sea.Shepherd, Stichting Vluchteling en WarChild. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om hun medewerkers als onderdeel van een kerstpakket een KerstGift aan goede doelen cadeau te doen, waarbij medewerkers een bedrag aan een goed doel op het platform mogen besteden. Daarnaast is er de ImpactGift, een cadeaukaart voor goede doelen die als relatiegeschenk kan worden aangeboden.

Taaie investeringsronde

Doordat de werkgevers betalen voor de dienst gaat honderd procent van alle giften naar goede doelen. Hiermee wil The Social Handshake zich onderscheiden van de gevestigde fondsenwervers. ‘Als iemand je als donateur aan de deur werft, gaat gemiddeld een op de drie euro’s naar de fondsenwervers’, legt Van Beest uit.

Inmiddels maken bijna honderd bedrijven gebruik van The Social Handshake. ‘Zeker nu groene arbeidsvoorwaarden in opmars zijn, worden we vaker benaderd’, constateert de oprichtster. Om de groei te versnellen, heeft ze medio 2022 1,1 miljoen euro opgehaald bij onder meer JEX, Velocity Fintech Capital en meerdere angels.

Financiering ophalen bleek geen gemakkelijke horde om te nemen als ondernemer. ‘Na initieel enthousiasme kreeg ik vaak te horen dat het tóch niet paste. Ik vraag altijd om feedback en dan hoorde ik dingen als dat we ‘te sociaal’ waren of ‘niet agressief genoeg’, zo vertelde Van Beest eerder aan MT/Sprout. Maar toen het balletje eenmaal ging rollen, hebben we zelfs meer opgehaald dan voorzien.

Over drie jaar wil The Social Handshake jaarlijks 5 miljoen euro richting goede doelen overmaken en moeten er meer dan vijfhonderd werkgevers zijn aangesloten.

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: