Met Returnless bieden Marijn Prijs en Chris Boer webwinkels grip op hun retouren: ze helpen die te verminderen, sneller af te handelen en kosten te besparen.
Wat: retourplatform voor webshops
Wie: Marijn Prijs (36) en Chris Boer (36)
Daagt uit: de hele e-commerce
Sinds: 2018
Website: www.returnless.com
Marijn Prijs zag als e-commerce expert enorm veel consumentenvragen bij webwinkels over retouren binnenkomen. Dat moest anders, vond hij. Want grote webwinkels vullen hun retourschappen soms met wel duizenden tegelijk. Voor veel webshops zijn retourpercentages van 40 procent zelfs de norm. Dat kan ertoe leiden dat je grip op je producten kwijtraakt, waardoor je op bepaalde producten of categorieën geen winst meer maakt.
Samen met techneut Chris Boer richtte hij in 2018 Retourneren.nl op, de startup die vanwege internationale ambities in 2020 werd omgedoopt tot Returnless: een SaaS-tool om retourprocessen bij webwinkels te vergemakkelijken en automatiseren. Met het retourformulier van Returnless creëren klanten geheel zelfstandig een retourlabel en kiezen zij hun favoriete retourmethode.
De missie van Returnless is de impact van retouren verlagen en tegelijkertijd het proces klantvriendelijker te maken. En dat werkt, zegt Prijs: ‘Bij onze klant Malelions is de retourverwerking van 5 minuten naar slechts 30 seconden gegaan. Dat scheelt als je met honderden retouren per dag te maken hebt.’
Returnless houdt de volledige focus op de niche van retouren. Hierdoor wordt het regelmatig gevraagd als kennispartner door grote e-commercespelers als Bol, Deloitte, Thuiswinkel en PostNL. Tegelijkertijd willen ook andere grote strategische partijen nauwer met Returnless samenwerken, zegt Prijs. Over drie jaar wil Returnless de nummer één retouroplossing van Europa te zijn, met buiten Nederland ook een positie in de rest van de Benelux, Duitsland en Engeland.
Returnless is tot nu toe gebootstrapd. Prijs: ‘We smijten dus niet met investeerdersgeld, maar overwegen zorgvuldig wat onze volgende uitgave gaat zijn. We vinden een lange termijn relatie met onze klanten belangrijk, daarom investeren we voornamelijk in ons product en een sterk team, zodat de waarde die we leveren naar onze klanten toe vast kunnen houden.’ En dat werkt. Returnless weet grote merken aan zich te binden, zoals Brandfield, Lucardi, Fabienne Chapot en Daily Paper.
Om het aantal retouren van grote artikelen nog verder terug te dringen, startte Returnless begin dit jaar samen met pakketvervoerder Brenger een gezamenlijk team van logistiek- en techexperts, plus een netwerk van zo’n 1.000 koeriers en een digitaal retourportaal. Brenger koppelt de retouren direct aan een koerier die al op de weg zit. De ambitie is om met die nieuwe dienst het aantal retouren en de CO2-uitstoot door transport via de weg in een jaar tijd met minstens 27.000 kg te verminderen.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: