Jody Klaassen en Ananda van Doorn willen met hun gecureerde marktplaats voor tweedehands meubels de levensduur van interieurproducten verdubbelen.
Wat: marktplaats voor tweedehands meubilair
Wie: Ananda van Doorn (36) Jody Klaassen (32)
Daagt uit: Fast furniture
Sinds: 2019
Website: reliving.nl
Gebruikte meubels en woonaccessoires kopen, met het gemak en de service die je bij een reguliere winkel ook hebt. Dat is wat Ananda van Doorn en Jody Klaassen vier jaar geleden voor ogen hadden toen ze met Reliving startten. Hun missie? Dé West-Europese marktplaats voor tweedehands meubilair worden.
Het bedrijf wil daarmee de circulaire tegenhanger zijn van fast furniture. Elk jaar worden in Europa meer dan 60 miljoen meubelstukken weggegooid, vaak omdat de eigenaar ‘weer eens iets anders wil’. Van stoelen en tafels tot banken, bedden en lampen. Zo’n 90 procent daarvan krijgt een enkeltje naar de verbrandingsoven. Zelfs als er sprake is van enkel een paar krasjes op het hout.
Nu er steeds meer aandacht is voor de naderende grondstoffencrisis, neemt ook de belangstelling voor tweedehands meubilair toe. Toch koopt maar 7 procent van de Nederlanders gebruikte tafels, stoelen en kasten.
Hoog tijd om dat percentage op te schroeven, vinden ze bij Reliving. Daarbij moet vooral de gebruikerservaring de doorslag geven. Het ruime aanbod van een online marktplaats in combinatie met de service die hoort bij een gewone winkel. Reliving koestert dan ook de 4,8 die het bedrijf van Trustpilot krijgt.
Het platform biedt een gecureerd aanbod, wat afgedankte rommel buiten de deur moet houden. Ook mag een koper maximaal één keer bieden. Dat voorkomt toestanden die je op Marktplaats.nl regelmatig tegenkomt, als iemand bijvoorbeeld 10 euro biedt voor een product dat met een vraagprijs van 200 euro te koop staat. Voor vragen en klachten kunnen koper én verkoper terecht bij het platform. Een koper kan ook producten terugsturen, geld terugkrijgen en eventueel transport bijboeken. Want ook die service is onderdeel van het Reliving-concept.
Klaassen en Van Doorn werkten hiervoor onder andere bij influencer marketingbureau IMA. Die kennis kwam ook bij Reliving van pas, zei Klaassen eerder tegen MT/Sprout. ‘Influencer marketing heeft er vooral in het begin voor gezorgd dat we gelijk bij een breed publiek onder de aandacht konden komen.’
Wat ook helpt, is de 2,2 miljoen euro aan groeikapitaal dat de twee ophaalden. Dit voorjaar nog bracht een crowdfunding bijna 7 ton op, en lapten de investeerders nog eens hetzelfde bedrag bij. Reliving zei daarbij in 2028 een omzet van 70 miljoen euro te willen halen in Nederland en België, de twee markten waar het nu al actief is, bij een nettowinstmarge van 10 procent.
Ondertussen probeert het bedrijf het besmeurde imago van tweedehands meubilair op te poetsen. Van vies en versleten naar uniek, budgetproof en duurzaam. Dat doet het via de eigen socials en door middel van partnerships. Zo opende Reliving eerder een tweedehands interieurwinkel in de Rotterdamse Bijenkorf. Verder zijn de vintage meubels die worden aangeboden ook te zien op de platformen van fonQ & VT Wonen.
Van Doorn: ‘Reliving heeft de ambitie om uiteindelijk de West-Europese marktplaats te worden voor tweedehands meubilair. In de komende drie jaar willen we naast Nederland en België, doorgroeien naar Duitsland. Ons doel is om de levensduur van meubels te verdubbelen en ieder huis te voorzien van op zijn minst één uniek tweedehands item.’
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: