Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oma's Soep

Oma's Soep Challenger50

Max Kranendijk (31) en Martijn Canters (32) bestrijden met de productie van verse soepen en maaltijden de eenzaamheid onder ouderen.

Wat: Verse soepen en maaltijden
Wie: Kranendijk (31) en Martijn Canters (32)
Daagt uit: Commerciële bedrijven die louter winstgedreven zijn.
Sinds: 2018
Aantal werknemers: 15
Omzet: 5,6 miljoen euro (2022)

In 2017 organiseert Max Kranendijk Oma’s Soep, een evenement waar ouderen en jongeren samen koken. Wat ze koken? Soepen, volgens recepten van aangesloten ouderen uiteraard. Het grote doel van de kookdagen is het verminderen van eenzaamheid onder ouderen.

Helft winst naar stichting

Een jaar later gaat Kranendijk naar de Kamer van Koophandel om Oma’s Soep als bedrijf in te schrijven. Zijn jeugdvriend Canters zal hem vanaf 2018 vergezellen als mede-eigenaar. Bij de start is het bedrijf gesubsidieerd door Stichting Doen, Fonds Sluyterman van Loo, Oranjefonds en het VSB Fonds. Het bedrijf ontwikkelt verse soepen om die in de retail te verkopen. Vijftig procent van de winst gaat naar de Stichting Oma’s Soep.

Deze stichting organiseert wekelijks met talloze vrijwilligers activiteiten door heel Nederland. Zo zijn er vrijwilligers die eenzame ouderen bezoeken voor een praatje onder het genot van een kopje soep. Lokale activiteiten staan in de twaalf steden waar het bedrijf actief is onder leiding van een studentenbestuur. Mooie opsteker: eerder dit jaar kwam zelfs koningin Máxima meehelpen om een soepje te koken, tijdens de Week tegen Eenzaamheid.

Inmiddels verkoopt het bedrijf ruim 25 soorten soep, tien verschillende magnetronmaaltijden en twee pastasauzen. De producten zijn te vinden in de schappen van de Albert Heijn, Spar en Plus. Wie geen zin heeft om af te reizen naar de winkel kan de producten bestellen bij onder meer Picnic, Flink, Getir en HelloFresh. Oma’s Soep bedient ook de zakelijke markt, want cateraars, groothandels en hotelketens kunnen ook aankloppen bij het bedrijf.

Soupe de Grandmère

Vorig jaar werd er middels crowdfunding een half miljoen opgehaald. Met dit geld werden de marketinginspanningen opgevoerd en wagen de ondernemers de stap naar het buitenland. Binnenkort lanceert Oma’s Soep zijn producten in Frankrijk onder de naam Soupe de Grandmère. Crowdfunders hoeven niet te rekenen op moddervette rendementen, want de sociale missie blijft voorop staan.

‘Het is de reden dat klanten ons graag kopen. Dat zorgt natuurlijk voor een steeds grotere stroom geld naar de stichting, die daar ook een bestemming voor moet hebben – maar die zal er altijd zijn’, vertelde Canters eerder aan Quote. ‘Als elk bedrijf een gedeelte van de winst af zou staan, zou de wereld er een stuk beter uitzien.’

Sinds de oprichting van Oma’s Soep organiseerde het al meer dan 65.000 ontmoetingen met eenzame ouderen. Dat moeten er nog veel meer worden, want het bedrijf wil zowel in Nederland als over de grens groeien.

Lees ook: Klein marketingbudget? Wij vroegen Oma’s Soep hoe je toch impact kunt maken

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: