Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opcharge

Opcharge Challenger50

Pieter Haans, Cyriel van Bree en Freddy van Nispen willen met de laadpalen van Opcharge schonere mobiliteit een extra push geven.

Wat: Laadinfrastructuur
Wie: Cyriel van Bree (48, foto), Pieter Haans (55)  en Freddy van Nispen (47)
Daagt uit: Energie- en oliemaatschappijen
Sinds: 2018
Aantal werknemers: 35
Omzet: 5 miljoen euro (2023)

Collega’s Pieter Haans en Freddy van Nispen besloten in 2018 voor zichzelf te beginnen. De heren hebben een lange ervaring in uiteenlopende rollen in de automotive-industrie, van automonteur tot commerciële functies. Ze zien de opkomst van elektrische auto’s van nabij en beginnen Oplaad.net dat later wordt omgedoopt in het mondialer klinkende Opcharge.

Als laadinfra-exploitant willen ze een significante bijdrage leveren aan de vergroening van mobiliteit. Nederland streeft in 2025 naar 500.000 laadpalen en daarvan willen de Brabanders vijf procent voor hun rekening nemen. In 2030 moet het aantal Opcharge-palen daarom zijn gegroeid naar 75.000. Een flinke stap, want in 2022 waren er vierhonderd laadpalen geplaatst. Inmiddels is de portefeuille gegroeid naar zo’n 2500 laadpalen en is de pijplijn minstens zo groot. Opcharge exploiteert laadpalen in de (semi)-publieke ruimte en voor de B2B-markt zoals kantoren en bedrijventerreinen.

Stevige financiering

Inmiddels heeft het bedrijf ook kantoren in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Bij de grote ambities helpt het dat Opcharge stevig gefinancierd is. Ramphastos, het investeringsvehikel van Marcel Boekhoorn, ruilde een onbekend bedrag in voor een aandelenbelang. Daarnaast werd er 32 miljoen euro aan asset financiering opgehaald bij ASN en Aegon Asset Management.

Haans stelt dat Opcharge zich weet te onderscheiden van grote laadpaalpartijen doordat het dynamischer en flexibeler is, en beter georganiseerd dan kleinere concurrenten. Een bewijs voor dit onderscheidend vermogen ziet hij in een voorval eerder dit jaar. Een Bredanaar wilde door een grote speler een laadpaal laten plaatsen, maar de energiereus verwees de klant door naar Opcharge. ‘Die hebben een betere en snellere service.’

Meer dan laadinfra

Opcharge heeft de ambitie om een middelgrote speler in de energiewereld te worden. De Brabanders willen niet alleen laadinfrastructuur exploiteren, maar ook een rol spelen in de opwekking en opslag van energie. ‘Er rijden straks drie miljoen batterijen op de weg. Daar moet iets mee te doen zijn’, aldus van Bree, die sinds 2022 als investeerder en ceo verbonden is aan Opcharge.

Voorlopig heeft zijn bedrijf ook andere zorgen, want het verkrijgen van genoeg gekwalificeerd personeel is de grootste uitdaging voor 2024. En daarnaast is de realisatie van de laadpunten een bottleneck. ‘Onze pijplijn is groter dan de portefeuille.’

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: