Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

LessonUp

LessonUp Challenger50

Kars Veling, Daan Giesen en Robin Chu bieden met LessonUp een interactieve tool aan voor en door docenten. Hiermee kunnen die eenvoudig interactieve lessen maken voor leerlingen.

Wat: open leermateriaalplatform
Wie: Daan Giesen (39) en Robin Chu (36)
Daagt uit: alle organisaties die (digitaal) lesmateriaal maken voor docenten en scholen
Sinds: 2015
Website: lessonup.com

LessonUp biedt uitkomst voor docenten die zelf lessen willen maken, maar daar niet teveel tijd mee kwijt willen zijn. Lessen hoef je niet zelf opnieuw te maken, maar kun je samenstellen uit bestaande PowerPoints, je kunt ze sinds dit jaar genereren met AI of kiezen uit de meer dan 1,5 miljoen lessen uit de lesbibliotheek van de challenger. Nederlandse docenten gebruikten de AI-generator in het afgelopen halfjaar om zeker 15.000 lessen en lesstructuren te maken met een druk op de knop. Veertig procent van die lessen zijn ook daadwerkelijk gegeven in het klaslokaal.

Janneke Plaisier (40) en Kars Veling (48) richtten het bedrijf in 2015 op maar inmiddels hebben zij de leiding over het bedrijf overgedragen aan Daan Giesen en Robin Chu. Veling is nu betrokken als non-executive board member, Plaisier is niet meer actief bij het leerplatform.

Tijdens de coronacrisis is het aantal scholen en leraren dat de tool gebruikt verviervoudigd. Inmiddels is LessonUp ook uitgegroeid tot een platform dat gebruikt wordt door uitgevers en partijen buiten het onderwijs als musea en bibliotheken. Zij zetten hun educatieve materiaal om naar digitaal, interactief en visueel lesmateriaal. Bekende partijen die lessen op LessonUp hebben gezet, zijn het Van Gogh Museum en het Ministerie van Financiën. Vooral organisaties die (digitaal) lesmateriaal maken voor docenten en scholen maken gebruik van LessonUp.

De Haagse scaleup biedt ze een bereik onder leraren en leerlingen dat ze via hun eigen websites niet zomaar hebben. Dat bereik is, samen met de interactieve technologie achter het platform, voor partijen zoals FutureNL en Uitgeverij Young and Connected een van de belangrijkste redenen om hun materialen via LessonUp aan te bieden.

LessonUp werkt met een abonnementsmodel als verdienmodel. Voor docenten kost een individuele licentie voor toegang 6,99 euro per maand. Vanaf 10 docenten kan een schoolabonnement afgesloten worden. Voor 50 docenten kan een school bijvoorbeeld een licentie nemen die per jaar ongeveer 5000 euro kost. Giesen: ‘Kleinere uitgeverijen en andere contentpartners willen graag hun lesmateriaal op LessonUp beschikbaar maken. Daarmee zie je een beweging naar open content zonder daar grote en dure abonnementen voor te hoeven afsluiten.’

LessonUp heeft tegen een half miljoen euro aan venture capital opgehaald bij onder meer Peak Capital. Afgelopen september werd het door Emerce genomineerd als ScaleUp of the Year.

Over drie jaar is het doel dat 500.000 docenten gebruikmaken van LessonUp, in Nederland, Engeland en de rest van Europa.

 

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: