Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lalaland

lalaland Challenger50 musandu rimsa

Michael Musandu en Ugnius Rimša maken met hun virtuele fotomodellen de mode-industrie inclusiever en duurzamer.

Wat: virtuele fotomodellen
Wie: Michael Musandu (27) en Ugnius Rimša (26)
Daagt uit: de mode-industrie, om inclusiever te worden
Sinds: 2019
Website: Lalaland.ai

Lalaland vult de tijdrovende en dure fotografie van modellen van vlees en bloed aan met ‘synthetische’ (niet bestaande) fotomodellen voor de digitale kleding die de kledingbranche in webshops etaleert. De AI-modellen kunnen variëren in leeftijd, maat en kleur, en zorgen dat online shoppers kledingstukken in verschillende maten en op verschillende lichamen kunnen bekijken. 

Dat maakt de modewereld inclusiever, het versnelt de time-to-market van nieuwe collecties, het vergroot de conversie en beperkt ook nog eens de hoeveelheid retouren. Lalaland helpt de mode-industrie ook te verduurzamen doordat zijn 3D-modellen een goed alternatief zijn voor de samples van stof die bij de ontwikkeling van collecties worden gebruikt. De virtuele modellen van Lalaland zijn flink goedkoper dan traditionele fotoshoots met modellen, visagisten en stylisten op locatie. Niet voor niets ontstond er enige ophef toen Levi’s eerder dit jaar aankondigde met Lalaland te gaan werken.

Een knappe toepassing van AI waarmee de in Zimbabwe geboren Michael Musandu en zijn studiegenoot Ugnius Rimša in 2020 de Philips Innovation Award voor student-ondernemers wonnen. Beiden studeerden Computer Science and Data Science aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar ze elkaar troffen bij een cursus machine learning voordat ze hun bedrijf begonnen. 

Tijdens de zoektocht naar een commerciële toepassing vond Lalaland als startup onderdak bij incubators Utrecht Inc en het Amsterdamse ACE, om uiteindelijk te belanden bij de mode- en kledingindustrie. 

Dat was voor de komst van ChatGPT en andere generative AI, maar Lalaland heeft een duidelijk first mover advantage, zegt Musandu. ‘We hebben een diep begrip van hoe de markt in elkaar zit en ons team van 18 mensen barst van de talentvolle onderzoekers en ontwikkelaars binnen ons domein.’

In 2021 won Lalalaland de Tommy Hilfiger fashion frontier challenge en zijn product wordt al gebruikt door modemerken en online retailers. ‘We werken niet alleen met wereldmerken, maar ook met opkomende labels die nog geen budget hebben voor fotoshoots. Zo zorgen we ook voor een level playing field en zorgen we dat de underdogs kunnen concurreren met de grootste merken’, zegt Musandu.

Musandu en Rimsa schitterden vorig jaar ook al in Dragons’ Den, waar Shawn Harris instapte. Innovatiefonds Noord-Holland was al aan boord, en ook Google, vanuit diens Startups Black Founders Fund. In totaal is de geldteller opgelopen tot 4 miljoen euro. 

MT/Sprout had het Lalaland-duo al in 2021 aangemerkt als beste jonge ondernemers van Nederland, Forbes volgde eerder dit jaar en nam ze op in de 30 Under 30 Europe-lijst. 

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: