Met Karma Kebab leveren Marcel van der Heijden, Hidde Stolwijk, Pascal Labrie en Ivo van der Pauw plantaardige kebab op basis van Nederlandse granen en groenten.
Wat: plantaardige kebab
Wie: Marcel van der Heijden (39), Hidde Stolwijk (35), Pascal Labrie (40) en Ivo van der Pauw (33)
Daagt uit: foodtrucks, fast casual restaurants en alle vleeskebab
Sinds: 2018
Website: karmakebab.nl
Karma Kebab is het eerste en misschien wel enige B-Corp kebabmerk te wereld. Het is waarschijnlijk ook het enige vleesvervangermerk dat nooit praat in termen van duurzaamheid, veganisme en ‘het is net zo lekker zoals vlees’. ‘Fuck it, het is nog lekkerder!’ aldus mede-oprichter Marcel van der Heijden. ‘Wij willen dat mensen hun tanden zetten in een broodje Karma Kebab omdat het gruwelijk lekker én fun is. Dat ze daarmee ook nog eens wat goeds doen voor de planeet is keihard karma punten scoren.’
Het plantaardige kebab-offensief begon toen medeoprichter en chef-kok Pascal Labrie in 2018 door popfestival Lowlands werd gevraagd de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. De veganistische shoarma die hij bedacht bij wijze van vegan vette bek werd een doorslaand succes. Na het succes op Lowlands namen meer festivals contact op en in de zomer van 2019 stond hij met Karma Shoarma na een jaar testen en verbeteren met foodtrucks op ruim veertig festivals. Het succes daar was voldoende aanleiding om begin 2020 een ‘echt’ bedrijf te maken van Karma.
Dit jaar serveert Karma Kebab meer dan 150.000 broodjes op 300 festivals door heel Europa. Het product staat op de menukaart bij meer dan 1.000 restaurants in Nederland, van de hippe bar op de hoek tot gevestigde grote ketens als Loetje en LaPlace. En je vindt Karma Kebab ook in de (digitale) schappen van Picnic, Crisp en Jumbo. Van der Heijden: ‘We willen mensen laten genieten van een heerlijk guilty pleasure broodje kebab terwijl de poolkappen blijven bestaan.’
De kebab-challenger heeft inmiddels ook eigen zaken. In juni 2022 opende de eerste Karma Kebab ‘festival food bar’ in Utrecht. Begin 2023 kwam er een pop-up in Amsterdam bij en afgelopen zomer haalde het 2 miljoen euro aan funding op om vijf nieuwe restaurants te openen voor het einde van 2025. Het geld kwam van Brave New Food, Phase2.earth en Capital Blue Partners.
Karma Kebab viel ook meermaals in de prijzen: zo won het in 2020 de Horecava Innovation Award, werd het in 2021 ‘Marketing Start-up van het Jaar (NIMA) en werd het in 2022 runner-up bij de RetailRookies en de Sustainable Brand Awards. Als kers op de taart wonnen ze in 2023 de Noord-Hollandse Ondernemersprijs in de categorie ‘Belofte’ voor ondernemingen jonger dan vijf jaar. En jazeker: bij MT/Sprout schopte het alternatieve kebabmerk het tot de Startup van het Jaar shortlist.
Over 3 jaar hoopt Karma Kebab een begrip in Nederland te zijn en 25 festival foodbars operationeel te hebben. Daarnaast is het met de eigen food trucks ook nieuwe markten aan het veroveren, waarbij Duitsland, België en de Nordics de belangrijkste groeimarkten op dit moment zijn. Niet alles gaat wind mee: Van der Heijden en zijn mensen hebben nog wat moeite met het goed inzetten en binden van Gen-Z en Millennials als personeel. ‘Waar gaan ze op ‘aan’, hoe benutten ze hun talenten en creëren ze waarde voor het bedrijf?’ Daarnaast is het vinden van geschikte horeca locaties op dit moment ook een echte uitdaging. ‘Ook daar proberen we creatieve manieren te vinden om ‘de markt’ voor te zijn.’ aldus Van der Heijden.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: