Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kadir's

Kadir Ahmed Challenger50

Met de halal worstenbroodjes en bapao’s van Kadir’s wil Kadir Ahmed iedereen laten meedelen met lekkere snacks.

Wat: Halalsnacks
Wie:  Kadir Ahmed (35)
Daagt uit: Elk voedselbedrijf dat mensen uitsluit
Sinds: 2019
Aantal werknemers: 5

Kadir Ahmed groeit op in Den Bosch. Gezellig, maar als Somalische jongen is het niet altijd makkelijk in het worstenbroodwalhalla Brabant. Verjaardagen, traktaties, schoolfeestjes: overal zijn worstenbroodjes. Lastig, want Ahmed eet geen varkensvlees.

Dus gaat hij in 2019 met zijn moeder op zoek naar een alternatief. ‘De eerste worstenbroodjes werden geboren vanuit een diepe behoefte om mee te doen met anderen’, vertelt hij aan MT/Sprout. ‘Ik wil verbinding opzoeken en eten maken waar iedereen blij van wordt, zowel voor mensen met een islamitische achtergrond als een niet-islamitische achtergrond.’

Het eerste product is een worstenbroodje met rundvlees, maar al snel wordt het assortiment uitgebreid. Inmiddels heeft het halalmerk ook frikandelbroodjes (kip), saucijzenbroodjes (rund), bapao’s (kip en rund) en pizza’s (pepperoni en shoarma) in het assortiment. De producten worden verkocht in ruim duizend supermarktfilialen van onder meer Albert Heijn, Jumbo en Dirk van den Broek. Hoewel het  Kadir’s doel is om er voor iedereen te zijn, heeft het bedrijf momenteel geen vegetarische producten. Maar Ahmed wil in de toekomst ook vegetariërs en veganisten bedienen.

Niet alleen Islamtische klanten

Opvallend is dat op alle verpakkingen het lachende hoofd van Ahmed te zien is. ‘Als ik één van mijn producten in de winkel zie, vraag ik altijd aan de verkoper: lijkt deze man een beetje op mij?’, zegt Ahmed. ‘Maar zo weet ik in ieder geval zeker dat niemand mijn merk kan kopiëren.’ Hoewel moslims logischerwijs een interessante klantgroep vormen, weet Ahmed dat ongeveer de helft van zijn klandizie geen islamitische achtergrond heeft.

Momenteel zijn de producten van Ahmed alleen nog in Nederland te koop, maar hij droomt van Europese expansie. De Brabander wil in 2024 de Noordzee oversteken naar het Verenigd Koninkrijk , terwijl in Nederland de groothandels veroverd moeten worden. Een jaar later staan Frankrijk, Duitsland en België op het menu.

Crowdfunding voor eigen bakkerij

Kadir’s omzet verdubbelt in 2023, maar de snelle groei komt ook met de nodige uitdagingen. Deze groeipijnen hoopt Ahmed te verlichten middels een crowdfunding. Hij wil via Eyevestor 1 miljoen euro ophalen om een eigen bakkerij te kopen zodat hij de productie in eigen hand heeft. Er is sowieso 650.000 euro nodig om de bakkerij op te kunnen starten. Investeerders krijgen in ruil voor dit geld een belang van 22 procent in het bedrijf. Ahmed mikt op een omzet van 8 miljoen euro in 2027.

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: