Met HappySoaps hebben Marcel en Marco Koers een 100 procent vegan en plasticvrij merk voor verzorgingsproducten en het huishouden opgezet.
Wat: plasticvrije en natuurlijke verzorgingsproducten
Wie: Marcel (34) en Marco (29) Koers
Daagt uit: multinationals als P&G, Unilever en Henkel
Sinds: 2019
Website: happysoaps.com
HappySoaps is een creatie van broers Marcel en Marco Koers, die eerder het bedrijf ShaversClub opzetten: scheermesjes op abonnementsbasis. doordat ze actief in de branche voor verzorgingsproducten. Eén zaak viel ze in het bijzonder op: voor vrijwel alle producten in het schap van de drogisterijen wordt plastic gebruikt. Vaak als verpakking en soms zelfs als onderdeel van het product, in de vorm van de eerder besproken microplastics.
Ze gingen alle winkelschappen langs, maar konden geen plasticvrije producten vinden waar je alleen betaalt voor de ingrediënten. In 2019 richtte ze daarom hun eigen merk HappySoaps op. Dat levert shampoos, douchegels, conditioners en deodoranten in een vaste vorm. ‘Bars’, noemen ze het zelf. Wrijf zo’n bar een paar keer over je hand en je hebt – bijvoorbeeld – shampoo. Door de vloeistoffen in een vaste vorm te gieten, hoeft het bedrijf geen plastic flessen te gebruiken.
Naar eigen zeggen dagen ze de gevestigde orde uit met plasticvrije alternatieven. Alle producten zijn vegan en palmolie en watervrij. Bovendien is HappySoaps een echte Nederlandse speler want alle verzorgingsproducten worden in Nederland geproduceerd.
Vier jaar na de start is het bedrijf flink gegroeid: een productassortiment van 175 producten, verdeeld over twintig productcategorieën. Stevige blokken zijn het, verpakt in duurzaam karton worden in de eigen webshop verkocht. Maar ook in de Nederlandse, Zweedse, Belgische en Deense retail staan de alternatieven voor shampoo, douchegel, scheerschuim, maar inmiddels ook zonnebrand en hondenshampoo.
Met een omzet van 5,3 miljoen euro in 2022 is HappySoaps op de goede weg om zijn doelen te bereiken, zeggen de broers. Ze hebben ook al een angel investor aan boord, eentje die evenveel aandelen bezit als de broers. Maar ze hebben ook een crowd-equity-campagne opgetuigd en die loopt gesmeerd: in totaal is via eyeventures al meer dan 975.00 euro opgehaald, maar de Koers-broers willen door naar de 3 miljoen euro . Ze willen uitbreiden en verder internationaliseren.
Het doel? HappySoaps beschikbaar maken in twaalf Europese landen en zo impact op plasticvermindering realiseren. Momenteel zijn ze bezig om meer samenwerkingen met drogisterij- en supermarktketens aan te gaan. Over drie jaar hopen ze bekend te zijn onder álle Nederlanders en daarnaast in meer dan acht landen verkrijgbaar te zijn.
Nu bespaart HappySoaps al 5 miljoen plastic flessen met zijn solide producten, tegen die tijd wel 50 miljoen. De Koersen dromen groot, maar komen wel de nodige uitdagingen tegen. ‘Partijen met wie we samenwerken, zijn vaak terughoudend als het gaat om marktveranderingen. Ze blijven graag bij wat ze kennen. Gelukkig hebben we een omvangrijke community, Team Plastic Vrij, waardoor de verkoop aanzienlijk toeneemt.’ Van die community ontvangen ze voortdurend feedback, met meer dan 11.000 fans.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: