Casper Peeters en Axel Schönecker maken een anode-materiaal dat ervoor zorgt dat elektrische auto’s een stuk verder kunnen rijden op lithium-ion-batterijen dan met de huidige generatie accu’s.
Wat: Next-gen batterij-anode
Wie: Casper Peeters en Axel Schönecker
Daagt uit: traditionele lithium-ion-batterijen
Sinds: 2019
Website: www.e-magy.com
Hier zit de wereld op te wachten: E-magy ontwikkelt een materiaal dat ervoor zorgt dat lithium-ion-batterijen meer energie kunnen opslaan dan traditionele accu’s met grafiet-anodes. Het materiaal is silicium, en E-magy geeft het een speciale structuur met zijn eigen productieproces.
‘Zo kun je elektrische voertuigen maken die een groter bereik hebben, of die lichter en betaalbaarder zijn’, zegt ceo en medeoprichter Casper Peeters, die eerder furore maakte met de ‘bewegingspakken’ van Xsens.
Ook niet onbelangrijk: silicium is ruim voorradig in Europa en het anodemateriaal van E-magy is op grote schaal, betaalbaar, schoon en onafhankelijk van materialen uit andere werelddelen te produceren. Denk daarbij aan China, dat nu nog het leeuwendeel van alle accu’s levert en de export van grondstoffen afknijpt.
E-magy daagt de producenten van traditionele anodematerialen uit, die grafiet gebruiken of silicium in een andere vorm toepassen op hun anodes. Peeters moet ze wel overtuigen van zijn alternatief. ‘Batterijmakers zijn over het algemeen sceptisch als het gaat om batterij-innovaties, omdat er veel geroepen en weinig geleverd wordt.’
Die scepsis klopt enigszins, want bij materiaalinnovaties is het een uitdaging om ze ook echt te gaan produceren en op te schalen. Maar E-magy heeft al een productielijn staan en levert aan klanten die er nieuwe producten mee ontwikkelen. ‘Het helpt dat het Duitse instituut ZSW gevalideerd heeft dat E-magy’s silicium goed werkt in batterijen, zonder de traditionele problemen van silicium dankzij de unieke structuur’, zegt Peeters.
Investeerders hebben al hun vertrouwen laten zien in de Nederlandse superbatterij: in totaal 27,5 miljoen euro haalde E-magy op, waarbij de meest recente Series A-ronde werd geleid door Norsk Hydro en aangevuld door Invest-NL, Rubio, SHIFT Invest en PDENH.
Peeters: ‘Over drie jaar hebben we een commerciële productielijn operationeel en wordt ons materiaal toegepast in batterijen van de nieuwste generatie telefoons en elektrische voertuigen.’
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: