Met Aiir Innovations ontwikkelen Miriam Huijser en haar medeoprichters AI-software die de inspectie van vliegtuigmotoren efficiënter maakt.
Wat: AI voor inspectie van vliegtuigmotoren
Wie: Bart Vredebregt, Miriam Huijser, Steve Nowee, Fritjof Büttner, Cassandra Loor en Jan van Gemert
Daagt uit: luchtvaartonderhoudsbedrijven
Sinds: 2016
Website: aiir.nl
Lang voordat AI een hype werd, ontwikkelde Aiir Innovations al AI-software voor de inspectie van vliegtuigmotoren. Dat is een specifieke klus, waarvoor met een soort endoscoop naar de binnenkant van de motor wordt gekeken om alle 1.500 turbine- en compressorbladen te checken op beschadigingen en slijtage.
‘Vóór Aiir kostte dit tot wel 24 uur. Door de inspecteur werk uit handen te nemen, wordt dat gehalveerd tot 12 uur. Onze AI kijkt mee en geeft suggesties voor de best mogelijke inspectie’, zegt cto Miriam Huijser, samen met Bart Vredebregt (32), Steve Nowee (29), Fritjof Büttner (34), Cassandra Loor (32) en Jan van Gemert (48) oprichter van Aiir.
Aiir Innovations begon zijn bestaan als onderzoeksproject bij KLM, die UvA-studenten Artificial Intelligence uitnodigde om te kijken hoe AI nuttig kan zijn bij de motoreninspectie. Dat leidde tot een startup waarin in 2019 het Mainport Innovation Fund een half miljoen investeerde, eerder dit jaar stapten ook Borski Fund en HearstLab in bij een ronde van 2,1 miljoen.
‘We dagen de conservatieve branche van het luchtvaartonderhoud uit. Dat zijn gigantische bedrijven die over de loop van decennia innoveren in plaats van in weken. Zij hebben diepe zakken en grootse plannen. Wij zijn onafhankelijk, gefocust op een product en reageren snel op feedback. Zo zorgen we ervoor dat AI nu al een paar jaar in werkplaatsen over de hele wereld in gebruik is, iets wat anders vele jaren had geduurd.’
De producten van Aiir kom je tegen bij klanten als KLM, Waygate Technologies en MTU Leasing Services, die op hun beurt weer voor luchtvaartmaatschappijen wereldwijd werken.
Aiir Innovations heeft als klein, onafhankelijk bedrijf tussen de gigantische corporates echt wel een steen in de vijver gegooid als je Huijser hoort. ‘De fabrikanten die de camerasystemen voor de inspecties leveren, geven aan dat ze dankzij ons inzien dat ze niet langer alleen hardware kunnen maken, maar ook gebruiksvriendelijke software moeten aanbieden. Daarvoor kloppen ze zelfs bij ons aan in veel gevallen.’
De eerste jaren heeft Aiir de markt wel moeten overtuigen dat AI veilig gebruikt kon worden. ‘Dat was onze belangrijkste drempel voor groei. De markt focust op perfecte AI-resultaten in plaats van op hoe een lerend systeem veel waarde kan toevoegen.’
Die drempel wisten Huijser c.s. weg te nemen door hun AI continu te verbeteren, maar ook door als thought leader te laten zien wat er mogelijk is: niet alleen met AI, maar met een compleet platform dat het inspectieproces versnelt en verbetert.
‘Nu omarmen steeds meer grote marktpartijen onze software om vliegen en het onderhoud veiliger en efficiënter te maken.’ Over drie jaar is Aiir wat cto Huijser betreft de wereldwijde standaard voor de inspectie van vliegtuigmotoren.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: