Met Supersola produceert en levert Julius Smith kant-en-klare zonnepanelen met een stekker, die consumenten per stuk kunnen aanschaffen.
Wat: plug & play zonnepanelen
Wie: Julius Smith (42)
Daagt uit: ‘Niemand! we betreden een volledig nieuwe markt’
Sinds: 2017
Website: supersola.com
Als manager bij de duurzame activiteiten van grote energiebedrijven snapte Julius Smith niet waarom zoveel zonnepanelenaanbieders moeite hadden te overleven. Hij kwam er al snel achter dat het meestal wel een half jaar duurt voordat een klant die een offerte aanvraagt de panelen ook daadwerkelijk koopt.
Vaak laten energiebedrijven hele tijdrovende analyses los op het installatieproces. Dat kon vast eenvoudiger, dacht hij. ‘Zonnepanelen zijn een consumentenproduct. In de basis willen consumenten gewoon de keuze hebben tussen drie typen zonnepanelen: een hippe, lompe of mooie rode’, zei hij eerder tegen Business Insider.
Supersola is het eerste bedrijf ter wereld dat plug & play zonnepanelen per stuk met een stekker produceert. Je kunt ze zelf plaatsen en met één paneel van tegen de 700 euro kan je gemiddeld 13 procent op je elektriciteitsrekening besparen. Dit maakt het voor meer huishoudens toegankelijk om zonnepanelen aan te schaffen, want het voorkomt dat je in één keer een grote som geld moet betalen voor de installatie van een hele set panelen.
Smith: ‘Uitpakken, op een plat dak of in je tuin leggen, insteken in een willekeurig stopcontact – en klaar! Wij hebben een schaalbaar product en dus nooit een tekort aan installateurs.’ Bovendien wek je met de paar panelen van Supersola niet meer stroom op dan je nodig hebt op een dag, waardoor je niet teruglevert aan het net. De recent aangekondigde terugleververgoeding en het afbouwen van de salderingsregeling hebben daardoor weinig impact op het gebruik van deze panelen.
De Supersola-panelen verkoopt Smith online, via energiebedrijven en ze liggen ook in de Praxis, en in Frankrijk in de top 3 bouwmarkten. Uit het informatiememorandum bij een recente obligatieuitgifte blijkt dat Supersola in het eerste halfjaar een omzet van tegen de 900.000 euro had.
Over drie jaar moet het product beschikbaar zijn in alle Europese bouwmarkten. En dat gaat wel lukken denkt Smith, want Supersola heeft al veel meer vraag dan het aankan. ‘Onze productie kan wel veel meer maken, alleen hebben we meer geld in de motor nodig: werkkapitaal voor onderdelen en voorraden.’
Gelukkig heeft de aanpak van Smith de interesse gewekt van investeerders: Supersola heeft onlangs 1 miljoen euro aan groeikapitaal weten op te halen bij regionale investeerder ROM InWest, TechFund One en een aantal leden van De InvesteerdersClub. Dankzij die investering verwacht het bedrijf komend jaar een omzetgroei van meer dan 500 procent.
Smith wist eerder al voormalig E.On-ceo Rolf Fouchier en voormalig topman Arnoud Kamerbeek van Delta Energie te overtuigen om te investeren in Supersola. De twee zijn tot de dag van vandaag actief betrokken als aandeelhouders.
Ook zijn enkele tonnen opgehaald via obligatieleningen: nu loopt een campagne voor nog eens 950.000 euro bij MKB-beurs NPEX. Dankzij de nieuwe lening moet de productiecapaciteit minimaal worden verdrievoudigd.
De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: