Maike Dondrop en Yasmine Ay halen het water uit shampoo en conditioner. In poedervorm is het veel makkelijker en vooral duurzamer in het gebruik.
Wat: shampoo en conditioner in poedervorm
Wie:Maike Dondrop (23) en Yasmine Ay (24)
Sinds: 2022
Website: bottleless.nl
Shampoo bestaat voor 80 procent uit water. Met Bottle Less halen Maike Dondrop (23) en Yasmine Ay (24) het water uit het product en verkopen de ondernemers alleen de actieve stoffen in de vorm van poeders.
Hoe het werkt? De consument mengt het poeder met een hervulbare fles kraanwater: een zakje poeder staat gelijk aan één nieuwe fles van 300 ml vloeibaar product. De refills passen door de brievenbus, die ze via een abonnementsmodel in de markt zetten.
De claim van de twintigers: hergebruik van de fles bespaart plastic, vermindert de CO2-uitstoot door minder te vervoeren volume en het product is 100 procent natuurlijk. ‘Er bestaan al vloeibare refills, maar die slaan net de plank mis, omdat zij nog steeds 80 procent water zijn’, meent Dondrop.
Dondrop en Ay onderzochten in hun zoektocht naar dé oplossing verschillende opties. Tabletten, capsules en (vaatwasserachtige-)pods kwamen voorbij, maar poeder bleek de beste keuze in verband met het mixproces thuis. Daarmee werd eerst thuis nog geëxperimenteerd, maar ‘na een explosie in de garage hebben we toch besloten om een externe partij erbij te betrekken’.
Tientallen belletjes naar cosmeticaproducenten en evenveel afwijzingen verder hadden de dames wél beet bij Rebel Nature. Dat bedrijf maakt uitsluitend natuurlijke cosmetica en was net begonnen met het experimenteren met waterloze shampoo in poedervorm. Maandenlang werd gewerkt aan het perfectioneren van het ‘recept’ van de shampoo en conditioner, dat vegan en parabeen- en sulfaatvrij is en in Amsterdam wordt gemaakt.
Dondrop is het marketingbrein in het team: het marketingplan, het design van items en social media zijn haar domein. Ay is van de cijfers. Zij onderhandelt met het mes tussen de tanden met leveranciers, werkt de financiële plannen uit en zit aan tafel met investeerders. De twee – ze kennen elkaar van het keuzevak social entrepreneurship van hun master aan de Erasmus University, waar ook het idee voor Bottle Less ontstond – haalden via een crowdfunding 18.000 euro op, waarvan 3.000 uit voorverkoop en 15.000 uit leningen.
De volgende gewenste stap is een kapitaalinjectie van een investeerder. In die zoektocht ervaren ze hun leeftijd niet als een voordeel. ‘Omdat we weinig ervaring hebben, moeten we mensen extra veel overtuigen om te investeren.’
Hun stip op de horizon? ‘Over vijf jaar produceren we onze producten in onze eigen fabriek, hebben we een team van experts op cosmetica en marketing rondlopen en verkopen we allerlei producten die hervulbaar zijn zoals douchegel, deo, droogshampoo, maar misschien ook wel skincare zoals dag en nachtcrème.’