Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Clay and Glow

Clay and Glow

Julia Veer biedt met Clay and Glow een natuurlijke vegan huidverzorgingslijn die Instagramwaardig is.

Wat: vegan huidverzorgingslijn
Wie: Julia Veer (25) en Randy Feliz (32)
Sinds: 2019
Website: clayandglow.com

Welk huidverzorgingsproduct Julia Veer ook probeerde, het leidde allemaal tot een allergische reactie. Een dermatoloog adviseerde biologische en natuurlijke producten, alleen vond Veer die nogal saai en kleurloos. ‘Ik móést het gebruiken in plaats van dat ik het wilde gebruiken’, vertelde Veer al eens aan het AD.

Daarom besluit ze op 21-jarige leeftijd samen met haar vriend Randy Feliz een eigen huidverzorgingslijn te beginnen. In 2019 ziet Clay en Glow het levenslicht. Het startkapitaal is afkomstig uit de opbrengst van de verkoop van een andere webshop.

Monica Geuze als fan

Wat begon op een studentenkamer met een roze gezichtsmasker is inmiddels uitgegroeid tot een lijn van meer dan tien producten en een bedrijf met zeven medewerkers. Veer gelooft niet in het maken van meerjarige groeiplannen. ‘Je moet klanten meenemen in het bedenken van producten.’ Zo vraagt ze aan de achterban welke ingrediënten ze graag terugzien in producten.

De oprichter blijft echter een van de belangrijkste proefkonijnen voor het merk. ‘Als haar gevoelige huid het product aankan, hebben we vertrouwen in de kwaliteit’, staat te lezen op de website. Al een jaar na de oprichting ging Clay and Glow aan de haal met de talentaward bij de Dutch Beauty Awards.

Zoals veel hippe beautymerken zijn social media het belangrijkste marketingkanaal. ‘Wat goed werkt, is mensen producten laten proberen en dat zij vervolgens hun bevindingen op sociale media delen. Omdat ons product ook echt goed werkt, heeft dat ons veel positieve reclame opgeleverd. En als influencers als Kim Feenstra en Monica Geuze dan ook fan blijken te zijn, is dat natuurlijk helemaal fantastisch.’

Europese ambities

Clay and Glow verkoopt producten via de eigen webshop, maar is inmiddels ook te vinden in de Nederlandse winkels van ICI Paris XL (en enkele Belgische en Luxemburgse filialen). Maandelijks worden zo’n 12.000 producten verkocht.

Vooralsnog heeft Veer alle groei zelf gefinancierd. Als echte startuppers wisten Veer en Feliz de tering naar de nering zetten: op het krappe studentenkamertje bestond het dagelijkse dieet uit noedels.

En ook cosmeticaketens zetten niet onmiddellijk de deuren open toen ze offline ambities hadden. Een deal met dergelijke partijen komt overigens ook met de nodige uitdagingen. Bij een grote order heeft de producent van Clay and Glow soms moeite om het bij te benen.

Toch reiken de ambities verder dan de huidige omvang. Veer wil een Europese speler bouwen die de producten in grote retailers verkoopt. In ieder geval staan Scandinavië en Duitsland op het groeiverlanglijstje.