Gijs Coppens geeft je werknemers met zijn online platform OpenUp toegang tot mentale zorg.
Wat: Online platform voor mentale gezondheid
Wie: Gijs Coppens (40) en Floris Rost van Tonningen (45)
Sinds: 2019
Funding: circa 20 miljoen euro
Werknemers: 250
Website: openup.com
GZ-psycholoog Gijs Coppens ontwikkelde samen met zijn investerende co-founder Floris Rost van Tonningen OpenUp als platform waarmee bedrijven hun werknemers kunnen begeleiden bij hun mentale gezondheid. Een OpenUp-abonnement geeft toegang tot zelfhulp, mindfulness, webinars en een-op-een-consults.
Coppens: ‘We vinden het belangrijk om iedere werknemer toegang te bieden tot best practices en steun in de ontwikkeling van mentale gezondheid. Mentale gezondheid is ons inziens een van de belangrijkste thema’s van de 21ste eeuw.’
Zo biedt OpenUp een alternatief voor de reguliere zorg, waar de wachttijden nog steeds oplopen. ‘Wie lichte stressklachten ervaart, gaat niet meteen naar de huisarts of GGZ. Daarvoor is de drempel vaak te hoog. Wij kunnen die mensen vaak wél helpen en voorkomen zo dat klachten verergeren.’
OpenUp is inmiddels beschikbaar in 20 talen en heeft 200.000 betalende abonnees verspreid over 700 bedrijven. ‘Per maand komen er ongeveer 100 bedrijven bij, waarvan een kwart in Duitsland.’ Grote namen als Mollie, Adyen, Picnic, Deloitte, Decathlon, McDonald’s, Ajax en vele andere doen zaken met de startup van Coppens.
In het model van OpenUp is niet de zorgverzekeraar, maar de werkgever de betalende partij. De medewerker krijgt een jaar lang onbeperkt toegang tot het platform.
Dat het platform van Coppens en (Hyves-oprichter) Rost van Tonningen zo enorm hard gaat, trok ook de aandacht van investeerders. Lang hield hij de boot af, maar afgelopen herfst tekende hij dan toch. Voor een flinke A-ronde: Rubio Impact Ventures, Achmea Innovation Fund, Lexar Partners en Healthy Capital staken samen 20 miljoen euro in OpenUp.
Met Achmea aan boord heeft OpenUp nu ook toegang tot een grote portefeuille met werkgevers. Op welke manier zij een directe rol kunnen spelen in het businessmodel van OpenUp staat volgens Coppens nog niet helemaal vast. ‘Maar we zien in de keten van mentale gezondheid zeker een rol voor de zorgverzekeraar weggelegd. In de Verenigde Staten zie je die trend al.’
Coppens en Rost van Tonningen kunnen het geld hard gebruiken voor productontwikkeling en marketing. ‘We hebben een heldere roadmap voor de komende jaren. Gegeven de exponentiële ontwikkelingen op technologiegebied zal ons product steeds meeveranderen en nooit helemaal af zijn. Dat maakt het zo spannend en aantrekkelijk.’
In Nederland is OpenUp al marktleider, in Duitsland moet dat binnen een jaar ook lukken. Ook in Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn al klanten aangesloten. De BHAG: ’10 miljoen Europeanen via OpenUp toegang geven tot mentale gezondheid.’