Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bedenk een BHAG die inspireert

Groot denken is groot groeien. Dat doe je met een groots doel: een Big Hairy Audacious Goal. Met deze tips en voorbeelden kun je jouw BHAG formuleren.

Big Hairy Audacious Goal BHAG

‘Alle informatie voor iedereen bereikbaar maken.’ Met die leus verovert Google momenteel de wereld. Formuleer ook zo’n Big Hairy Audicious Goal (BHAG) en boek betere resultaten.

De meeste billion dollar company’s van vandaag de dag hebben er één: een Big Hairy Audicious Goal. Afgekort als BHAG en uitgesproken als Bie-hek. Het is het stipje aan de horizon. Het kompas dat de koers van het bedrijf uitstippelt. De term BHAG werd in 1996 voor het eerst omschreven door James Collins en Jerry Porras in het artikel Building Your Company’s Vision.

Big Hairy Audacious Goal

De BHAG moet niet alleen een doel zijn voor de oprichters van het bedrijf. Het moet zo’n vastomlijnd en duidelijk doel zijn dat iedere medewerker van hoog tot laag snapt waarnaar de onderneming op weg is. Zo’n Big Hairy Audacious Goal is niet vaag of abstract. En hoe ver weg het ook ligt, voor iedereen moet het een duidelijk beeld zijn. Alleen als het einddoel goed zichtbaar is – is de gedachte achter het gedurfde doel – lukt het om alle tussendoelen te bereiken, en uiteindelijk het hoofddoel.

BHAG behalen

Een BHAG hoeft niet per definitie haalbaar te zijn. Het gaat Google nooit lukken alle informatie ter wereld te ontsluiten en organiseren. Amazon gaat nooit alle boeken ter wereld binnen een minuut beschikbaar krijgen. Tegelijkertijd lijkt Elon Musk wel hard op weg zijn BHAG’s te halen. De betaalbare elektrische auto komt steeds dichterbij. De herbruikbare SpaceX-raketten zijn al op hun pootjes geland en wellicht zal hij ooit Mars koloniseren. Maar ook hij is voor gek verklaard vanwege zijn doelen. ’ Wat de bovenstaande bedrijven in elk geval gemeenschappelijk hebben, is dat dankzij de BHAG iedereen in de onderneming weet waar hij of zij aan werkt.

BHAG formuleren

Een sterke BHAG is concreet, spreekt tot de verbeelding en motiveert elke medewerker in je bedrijf om aan het doel te werken. Bedenker Collins stelt: ‘Een BHAG moet een eind buiten je comfortzone vallen.’ Het doel is misschien haalbaar, maar alleen als alles uit de kast wordt getrokken. En elke medewerker draagt daaraan bij.

Lees ook: Zo maak je je bedrijf schaalbaar

Grofweg kun je BHAG’s verdelen in vier groepen. Je kunt een concreet cijfer nastreven, zoals Voys: ‘Voys is the global standard (top 3 shortlist) for communication services and the standard for innovative organisation.’ Je doel kan ook zijn om de marktleider te verslaan. In Nederland zie je hoe Jumbo dat doet bij Albert Heijn en Coolblue bij bol.com. Dan is er nog een derde groep die voor een bepaalde status gaat. Dat was het doel van Sony, toen het imago van Japanse producten slecht was en ze alles in het werk stelden om een hoogwaardige, draagbare transistorradio te maken. De laatste en vierde groep wil de wereld veranderen. Of het nu stoppen is met fossiele brandstoffen (Tesla) en Mars koloniseren (SpaceX) of een einde aan de bio-industrie (De Vegetarische Slager), het zijn enorme doelen die volgens velen onmogelijk zijn, maar waar de ondernemers volop in geloven.

Een BHAG kan de opsteller van het doel overleven en daardoor het bedrijf een streven opleveren dat toekomstbestendig is. Dreigt een BHAG behaald te worden, dan doet de onderneming er goed aan om ruim op tijd een nieuw doel te stellen.

Checklist BHAG opstellen

Met deze checklist formuleer en behaal je jouw BHAG:

  1. Bepaal je ultieme doel. Je BHAG moet een einde buiten je comfortzone vallen. Als de BHAG te realiseren is zonder dingen fundamenteel aan te pakken, dan kan de BHAG ambitieuzer.
  2. Zorg ervoor dat je doel zo concreet mogelijk is. Je doel moet vastomlijnd en duidelijk zijn, zodat iedere medewerker van hoog tot laag snapt waar de onderneming naar op weg is.
  3. Kies een BHAG die ooit te bereiken is, of eentje die je vooral gidst.
  4. Een BHAG is geen dagdroom. Je moet de overtuiging hebben dat het doel (bijna) te bereiken is, maar nooit de ogen sluiten voor de onvermijdelijke tegenslagen.
  5. Visualiseer je doelen. Hoe ziet je bedrijf er over tien jaar uit? En hebben je medewerkers ditzelfde toekomstbeeld?
  6. Kijk naar kansen die je concurrenten laten liggen. Stel betere vragen aan je klanten dan wat ze van je bedrijf vinden.

BHAG voorbeelden

Laat je inspireren door deze BHAG voorbeelden:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
  • Amazon: Every book, ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.
  • Microsoft: A computer on every desk and in every home.
  • Twitter: To become the pulse of the planet.
  • Disney: To be the best company in the world for all fields of family entertainment.
  • Apple: To democratize technology by providing products everyone will want to use.
  • Starbucks: To become the most immediately recognizable beverage brand in the world.

BHAG Stage Entertainment

Stage Entertainment, het succesvolle miljoenenbedrijf van Joop van den Ende, heeft ‘iedereen de avond van zijn leven bezorgen’ als BHAG geformuleerd. Hoewel het natuurlijk niet mogelijk is om dat altijd voor elkaar te krijgen, doet iedereen in de organisatie wel zijn uiterste best om dat te bereiken. Zo liet de directeur van het Circustheater in Scheveningen me ooit een video zien waarop een dame vertelt wat haar werk is. Nee, ze doet daar niet de was, ze zorgt ervoor dat iedereen op toneel er fantastisch uitziet. Dat gevoel krijg je dus wanneer je zo’n doel schetst.

Legendarisch voorbeeld BHAG: NASA

Een beroemder voorbeeld die deze theorie ondersteunt is het bezoek dat John F. Kennedy begin jaren zestig brengt aan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. De president krijgt onder meer een rondleiding door het bedrijf. Al wandelend knoopt hij een praatje aan met één van de medewerkers. Hij vraagt de man wat voor werk hij doet. Het antwoord van de conciërge, zojuist fanatiek bezig geweest met het aanvegen van de vloer, is even opzienbarend als legendarisch: “I’m helping to put a man on the moon sir.” De top van NASA had het goed begrepen. Om The Eagle op de maan te krijgen moest de droom eerst op iedere afdeling van het bedrijf geland zijn.

Veelgestelde vragen over de BHAG

Wat is een BHAG?

Een Big Hairy Audacious Goal (BHAG) is een moeilijk te behalen maar ambitieus doel, dat richting geeft aan je bedrijf.

Hoe stel je een BHAG op?

Er zijn vier vormen BHAG’s:

  1. Een cijfer dat je wil behalen
  2. Een marktleider verslaan
  3. Een status die je wil bereiken
  4. Een manier om de wereld te veranderen

Zorg er in elk geval voor dat je Big Hairy Audacious Goal zo concreet mogelijk is en buiten je comfortzone valt.

Wat zijn bekende BHAG voorbeelden?

Voorbeelden van BHAG’s zijn:

  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
  • Microsoft: A computer on every desk and in every home.
  • Stage Entertainment: Iedereen de avond van zijn leven bezorgen.

Lees verder voor meer voorbeelden van Big Hairy Audacious Goals.