Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2023

Tapp.online

tapp online startup van het jaar 2023

Niels Postma en Fabian Hijlkema maken met Tapp.online (duurzaam) papier geschikt voor het Internet of Everything.

Wat: slim papier tegen e-waste
Wie: Niels Postma (39) en Fabian Hijlkema (36)
Sinds: 2019
Werknemers: 9
Website: tapp.online

Als een huis slim kan zijn, waarom papier dan niet? Tapp.online maakt papier op basis van landbouwafval intelligent door er chips, sensoren en geprinte batterijen aan toe te voegen. Een bijbehorend cloudplatform maakt het slimme papier onderdeel van het Internet of Everything.

Niels Postma en zijn co-founder Fabian Hijlkema hebben overigens een opmerkelijke achtergrond voor ondernemers in de hardware: Postma is jurist, Fabian deed kunstacademie maar ontwikkelde zich als developer en white hat hacker.

Postma ging werken in de drukkerijwereld, waar hij zijn liefde voor papier opdeed. Vooral ook vanwege de manier waarop het overal ter wereld grotendeels wordt gerecycled – anders dan elektronica.

Impact e-waste reduceren

‘Papier is een duurzame en recyclebare grondstof. Door het in te zetten als drager van elektronica, reduceer je de impact van e-waste’, zegt Postma. Hij stortte zich in 2020 op het slimmer maken van papier, maar miste op een goed moment softwarekennis. En die vond hij bij zijn middelbareschoolvriend Hijlkema.

Het eerste product van het Friese Tapp.online is een papieren datalogger. Een slim vel papier dat je op een doos of pallet plakt, zodat je temperatuurgevoelige producten, zoals voedsel en vaccins, tijdens een transport in de gaten kunt houden. ‘De klant logt in op onze software en ziet exact wat er onderweg met zijn product gebeurt.’ Het product verkeert in een late demonstratiefase, laat Postma weten.

Demo bij Microsoft

Maar overtuigend is het wel: in januari 2022 werden ze in het kielzog van techbeurs CES in Las Vegas door Microsoft uitgenodigd voor een demo. ‘Daar twijfelden we natuurlijk geen seconde over. We pakten het vliegtuig en hielden onze pitch. Eenmaal daar maakten we ook maar meteen een afspraak bij Nestlé. De twee giganten hebben inmiddels een order geplaatst.’

Ook Adomex, Freshclusive, HZPC en nog zo’n 30 klanten hebben getekend bij Tapp.online, dat tot nu toe is gefinancierd via subsidies, een innovatielening van de Rabobank en bootstrappen. Het zet qua verdienmodel in op SaaS. Het papier is de innovatie, maar blijft een middel. ‘Natuurlijk vormt ons intelligente papier een prachtig duurzaam alternatief, maar uiteindelijk draait het om de data, want daar zit de toegevoegde waarde in voor de klant.’

De BHAG ziet Postma in een verre toekomst wel voor zich: ‘In 2035 heeft Tapp 25 procent van de totale eenmalige dataloggermarkt van 15 miljard dollar veranderd.’