Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2023

Smiler

smiler startup van het jaar 2023

Kasper Middelkoop, Martine Rooth en Rob Hulleman koppelen met Smiler fotografen aan toeristen die een herinnering willen laten vastleggen

Wat: marktplaats voor fotografen
Wie: Kasper Middelkoop (40), Martine Rooth (34) en Rob Hulleman (35)
Sinds: 2020
Funding: 7,5 miljoen euro
Werknemers: 40
Website: joinsmiler.com

Een fotograaf biedt zich aan op een goed bezochte toeristische locatie, de consument meldt zich voor een fotoshoot en ontvangt in de app een professionele foto. Dat is Smiler in een notendop. Een marktplaats die makers de mooiste herinneringen van mensen vast laat leggen tegen een vergoeding.

Times Square als inspiratie

Het is een idee waar Kasper Middelkoop (eerder co-founder van Hotelchamp en Tiqets) en Martine Rooth (die haar zorgreviewplatform Solvo aan Etos verkocht) jaren geleden tegenaan liepen in New York. ‘Op Times Square werden wij benaderd door een fotograaf. We betaalden 15 dollar cash en gaven hem ons mailadres mee. Onder de omschrijving blond couple beloofde hij ons de foto toe te sturen. Jaja, dachten we toen nog. Twee weken later ontvingen wij een online foto van de allerhoogste kwaliteit. Toen ging er een lampje branden.’

Samen met Rob Hulleman startten ze Smiler, dat al een paar maanden na de livegang in oktober 2021 een flinke zak geld ophaalde. De 7,5 miljoen euro kwam van Mosaic Ventures, in samenwerking met Speedinvest, Dutch Founders Fund en PROFounders Capital.

Consumentenmerk in fotografie

De missie is dan ook glashelder: ‘Wij zijn ‘s werelds eerste bedrijf met de missie om hét wereldwijde consumentenmerk in fotografie te worden en de kans is enorm’, zegt Middelkoop. In het toerisme gaat 1.700 miljard dollar om, maar iedereen verkoopt ervaringen aan consumenten. Niemand richt zich nog op het vastleggen van die ervaring in hoge kwaliteit op wereldwijde schaal.’

Smiler is met een team van 40 man druk bezig met het opschalen van het aanbod aan fotografen. Die maken in Barcelona, Rome, Londen, Parijs en Amsterdam al actief gebruik van het platform. En die kunnen prima verdienen aan hun diensten: 120 euro per uur. Denk aan populaire plekken zoals rond de Eiffeltoren, het Colosseum en de Sagrada Familia. ‘We hebben ook exclusieve contracten met Artis, de Heineken Experience, Royal Palace Tower of London en Kew Gardens.’

Eindeloos schalen

De volgende stap is het live zetten van de dienst waarmee consumenten online een locatie kunnen zoeken om er een fotograaf te boeken. ‘Zodra die is gelanceerd, kunnen we het aantal locaties opschalen. Zodra alles stevig staat, kunnen we eindeloos schalen. We willen toe naar 1 miljoen plekken.’ In het VK en de VS is inmiddels getest met Smiler.

Smiler wordt zorgvuldig opgebouwd door zijn oprichters, zo lijkt het. En van begin af is het fotografenplatform duidelijk ingericht op wereldschaal. Daar hoort dan ook een ambitieuze BHAG bij: ‘Tegen 2027 hebben we 32.000 fotografen actief, wat ons tot een bedrijf van 500 miljoen euro aan brutohandelsvolume brengt. Dan zijn we het eerste wereldwijde consumentenmerk in fotografie. Het is onze missie om waardevolle herinneringen in hoge kwaliteit vast te leggen – voor iedereen, overal.’