Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2022

Wholy Greens

Wholy Greens startup van het jaar-verkiezing

Pieter van der Manden en Walter Zantinge laten met Wholy Greens consumenten voedzame pasta eten uit overgebleven groenten. 

Wat: groentepasta
Wie: Pieter van der Manden (37) en Walter Zantinge (37)
Sinds: 2020
Funding: 180K
Werknemers: 9
Website:www.wholygreens.com

Pieter van der Manden en Walter Zantinge wilden als ondernemer iets produceren wat de maatschappij verder zou helpen en kwamen uit bij een startup die dat op twee manieren doet.

Overgebleven groente

‘We zagen dat mensen steeds ongezonder gaan eten’, zegt Van der Manden. ‘Die 250 gram per dag aan groenten halen maar weinig mensen in Nederland. Iedereen weet hoe je pasta moet maken, dus we dachten: kunnen we die pasta niet verrijken met groente en andere goede dingen zoals eiwitten en vezels?’

‘Daarnaast worden veel groente in weggegooid, dat gaat om zo’n 30 procent. Die verspilling willen we voorkomen en daarom gebruiken de overgebleven groente, omdat die nog mooi van binnen is.’ 

Wholy Greens heeft de techniek onder de knie gekregen om een pasta met meer dan 50 procent groente te produceren. ‘Waar de glutenvrije pasta van peulvruchten niet heel erg in de smaak lijkt te vallen in de markt en de gewone pasta met een beetje groentepoeder niet heel gezond is, hebben wij als enige ter wereld de bite van echte Italiaanse pasta en de gezondheidsvoordelen van groente’.

Foodservice en corona

Inmiddels verkoop de startup vier soorten groentepasta’s uit onder meer groene banaan, rode bieten, wortel, pompoen en spinazie. ‘We  willen zorgen dat de diversiteit behouden blijft, dus willen we zoveel mogelijk verschillende groente gebruiken in onze producten.’ Naast de pasta’s werkt Wholy Greens ook aan andere producten met groente. 

Aanvankelijk richtten de pastamakers zich op bedrijven in de foodservice. ‘Net voor corona hadden we daar vrij goede sales. Maar toen corona kwam, hebben we heel snel de ommezwaai gemaakt naar retail en de verpakkingen en webshop live gezet. Nu zijn we vooral blij dat we mensen beter kunnen laten eten met onze producten. We ontwikkelen ook maaltijden en online concepten zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.’

Inmiddels leveren bezorgdiensten als Crisp, Rechstreex en Pieter Pot de groentepasta, die ook in de rekken ligt van Holland & Barrett en de Bijenkorf. Maar ook horecaondernemers zijn met Wholy Greens aan de slag gegaan.

Decentrale productie

Voor de start van hun bedrijf hebben de oprichters via family and friends 180K opgehaald. Een andere interessante geldschieter is Maurits Groen, bekend van de impactbedrijven Kipster en WakaWaka. Groen was enthousiast over het product van Wholy Greens en besloot in te stappen. Sinds kort is hij ook chief impact officer.

Nu is vers kapitaal nodig om verder te gaan groeien, ook internationaal. ‘We hebben een gevalideerde sales strategie die we ook in andere landen gaan uitrollen.’ Aan de productiekant van de groentepasta zijn er ook grote plannen: ‘We zijn bezig met een decentraal productieplatform waarmee we boeren van reststromen kunnen afhelpen en er zelf concepten van maken. We gaan dus voor korte ketens en lokale productie.’

Het grote vergezicht dat Van de Manden schetst, is aanlokkelijk: ‘Er zijn een hoop plekken in de wereld waar veel groente groeit en waar gezond eten toch ontoegankelijk is. Door klimaatverandering komen er alleen maar meer plekken bij waar de toegang tot vers voedsel onder druk komt te staan. Het is onze droom om gezonde producten te ontwikkelen die voor iedereen overal ter wereld toegankelijk zijn. Qua prijs, distributie, maar ook omdat dit veel vitamine bevat, verpakt in lang houdbare producten.’