Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2022

The Kugi Company

Kugi startup van het jaar-verkiezing

Oscar Raaijmaakers, Niels Vos en Christopher van der Made willen met The Kugi Company eerlijke (non-) alcoholische dranken maken voor een gezondere planeet.

Wat: duurzame (non-)alcoholische dranken
Wie: Oscar Raaijmaakers (30), Niels Vos (30) en Christopher van der Made (30)
Sinds: 2020
Website: www.thekugicompany.com

De oprichters van Kugi vullen elkaar mooi aan: Oscar Raaijmaakers komt uit de advocatuur, maar besloot anderhalf jaar geleden zijn toga aan de wilgen te hangen om voor Kugi te gaan als operationale man. Niels Vos komt uit de filmindustrie, werkte tot voor kort als art director aan allerhande reclameprojecten en doet de marketing. Christopher van der Made is de hacker, die eerder als IT’er werkte bij Cisco. Hij is ook degene die in 2020 vanuit huis begon met het brouwen van lekkere drankjes.

Vliegende start

Na twaalf maanden ontwikkelen verscheen februari vorig jaar het eerste drankje van het drietal op de markt: een hard seltzer met biologisch fruit en botanische kruiden. Gemaakt via een fermentatieproces waarbij op natuurlijke wijze alcohol vrijkomt.

Ondertussen zijn er 200.000 flesjes van verkocht. Via de eigen website, maar ook via andere kanalen. Daarnaast worden er ook nieuwe producten geïntroduceerd, zoals Spritzers gemaakt van Chardonnay en Montepulciano druiven en alcoholvrije versies van de seltzers.

Kugi wist al een plek te veroveren in de schappen van Gall & Gall, online supermarkt Picnic, Stach en flitsbezorger Gorillas. Het drankje wordt daarnaast geserveerd in meer dan 100 cafés en restaurants in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en een verschillende kustplaatsen.

Bewustwording

Kugi is ontstaan vanuit de zoektocht naar een alcoholische drank die meegaat in de trend van bewuster omgaan met je lichaam. De naam komt van Kurkuma en Ginger, beide ingrediënten die bewezen gezondheidsvoordelen hebben. ‘Het viel ons op dat iedereen bewust is van wat er in zijn of haar eten zit, maar niemand let op wat er in zijn of haar alcohol zit.’

Dat wil Kugi veranderen. De missie: eerlijke alcoholische dranken maken voor een gezondere en daarmee ook een gelukkigere planeet. In 2023 wil het 100 procent Co2 neutraal worden. Dat doen de ondernemers door duurzame en verantwoorde drankjes op de kaart te zetten, in Nederland gemaakt met échte ingrediënten. De dranken hebben een laag percentage alcohol (4,5 procent) en bevatten geen suiker, waardoor de calorieën beperkt blijven.

Eerste seed ronde The Kugi Company

De eerste stappen heeft het drietal gezet met eigen geld en een eerste ronde onder angel investors. Goed voor een bedrag van 200.000 euro. Binnenkort gaan de ondernemers op zoek naar een eerste seed ronde.

Hun stip op de horizon? ‘Wij willen de grootste speler worden in de conscious drinking market en de alcoholsector op zijn kop zetten met onze duurzame en gezonde benadering.’ In de aanloop naar dat grote doel willen Raaijmaakers, Vos en Van der Made in Amsterdam een plek creëren waar mensen voor de volledige Kugi experience kunnen gaan. En natuurlijk nieuwe producten introduceren. ‘We willen ons portfolio uitbreiden met mooie nieuwe dranken, zowel alcoholisch als non-alcoholisch.’