Lee Willoughby en Benjamin Schriel ontwikkelen met Bubty een platform waarmee bedrijven hun pool van freelancers kunnen managen en betalen.
Wat: Freelance pool management software
Wie: Lee Willoughby (24) en Benjamin Schriel (24)
Sinds: 2020
Funding: 3 ton
Website: www.bubty.com
Bubty is ontstaan uit een klassieke reden: de frustratie van een ondernemer. In dit geval liepen Lee Willoughby en Benjamin Schriel met hun online marketing- en webbureau aan tegen iets dat hun groei in de weg zat.
‘Benjamin en ik ervoeren een enorm probleem: het niet in beeld hebben van ons netwerk aan freelancers. Dit zorgde ervoor dat we te vaak kosten maakten aan derden, marktplaatsen en recruitmentpartijen. Ook duurde zo het opstarten van een project vaak lang.’ Natuurlijk zagen de Bubty-oprichters om zich heen ook het gigantische tempo waarin andere bedrijven flexibiliseren en de opmars van freelancers wereldwijd. ‘Dat samen was volgens ons een duidelijk recept voor succes.’
Met Bubty bouwden ze een online tool waarmee je je pool van freelancers beheert. Je kunt ze uitnodigen om hun gegevens en een profiel met eventueel een portfolio achter te laten, zodat je ze niet meer uit het oog verliest en makkelijker en sneller met ze samenwerkt als er weer een klus ligt. Bovendien kun je ook hun facturen opvragen en betalen via Bubty.
Het platform is nadrukkelijk niet bedoeld als marktplaats: het blijft redelijk gesloten. Maar freelancers die ook met andere Bubty-gebruikers zaken doen, kunnen hun profiel wel zo vaak delen met hun opdrachtgevers als ze willen. ‘Bubty bevindt zich een markt waarbij al veel wordt gedaan aan service en data, maar waar software vaak nog te kort schiet.’
Want marktplaatsen voor freelancers zijn er legio, en er bestaat ook wel software die de facturatie van freelancers voor hun opdrachtgevers regelt, maar de combinatie die Bubty maakt, is in Europa uniek. ‘We stroomlijnen het hele werkproces tussen freelancers en bedrijven. Van uitnodigen, onboarden, contracten tekenen tot het genereren van facturen, tijdschrijven en betalen.’
Bubty zoekt zijn verdienmodel niet in het afromen van de facturen van freelancers en zadelt zijn klanten ook niet op met enorme kosten. Zoals vaker bij Software as a Service (SaaS) hanteert het een abonnementsmodel tegen een vaste prijs.
Vanzelfsprekend werkt Bubty zelf ook volop met freelancers. ‘Als jong bedrijf zijn we gebouwd op een geheel remote en freelance team’, zegt Schriel. ‘De specialisaties en kennis die je daarvoor nodig hebt vind je niet in 1 persoon. Wij werken ook niet met uurlonen, maar volledig op output. Dit heeft ertoe geleid dat wij in een hele korte tijd, ongekend snelle stappen kunnen maken.’
De ondernemers achter Bubty runden hun startup een tijdlang met eigen geld, maar in de zomer van 2020 haalden ze 3 ton op bij angel investor Marielle van der Zwan (Vivacy) en Definition of Ready. Nadat ze in 2021 met die partners verschillende pilots hebben gedraaid met een bètaversie, gaat eind januari de eerste officiële versie live.
Het startpunt van het ultieme doel van Bubty: met zijn software 1 miljoen talent pools laten managen.