Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2022

Cowboys.nl

Cowboys.nl startup van het jaar-verkiezing

Lars Wetemans, Sem Zijlstra en Wouter Aijtink willen met Cowboys.nl online marketing rond vacatures transparanter maken.

Wat: recruitment marketing
Wie: Lars Wetemans (37 jaar), Sem Zijlstra (30 jaar), Wouter Aijtink (28 jaar)
Sinds: 2020
Funding: ‘bootstrapped’
Website: cowboys.nl

In de wereld van vacaturemarketing worden bedrijven benadeeld door een verdienmodel op basis van mediabudgetten, vindt Lars Wetemans. Met zijn nieuwe startup Cowboys.nl zet hij daar een vast uurtarief tegenover. 

Veel cowboys actief

Wetemans kennen we nog van zijn vorige recruitment startup Wonderkind. Onder de naam Recruitz.io schopte hij het daarna in 2017 zelfs nog tot Startup van het Jaar bij Sprout.

Een tijdje nadat hij zich om privéredenen had laten uitkopen belde Sem Zijlstra hem, die ooit een collega was bij een dochter van uitzendbureau USG People. Zijn bedrijf zat in de marketing voor evenementen en was door corona compleet stilgevallen. ‘Samen kwamen we met het idee van Cowboys.nl. De naam is een knipoog naar de recruitmentmarkt, waarin veel cowboys actief zijn.’

Wat Wetemans frustreerde, waren het gebrek aan transparantie en innovatie in de recruitment marketing. Dankzij het ontbreken van tech- en online marketingkennis bij klanten konden stevige rekeningen worden geschreven. Met, zoals in de mediabranche van oudsher gebruikelijk, een marge op de inkoop van die media. ‘Dit proberen wij te doorbreken door eerlijke online wervingscampagnes, waarbij we transparant zijn over beloningen. We zijn hierdoor echt onafhankelijk in onze adviesrol.’

Lees ook: Zo wil startup van de week Cowboys.nl de vacaturewereld transparanter maken

HvA en Helloprint zijn klant

Wetemans heeft al mooie namen als klant, waaronder Quooker, Helloprint, Mollie, Hogeschool van Amsterdam, NOS, Transavia, Facilicom Group en Unica Groep. ‘Wij helpen organisaties in een super krappe arbeidsmarkt met het werven van (schaars) talent door het uitzetten van slimme, creatieve en innovatieve online wervingscampagnes.’

‘We weten lastig bereikbaar talent te bereiken en te bewegen door campagnes gericht op latent werkzoekenden. Denk aan TikTok, Snapchat en Spotify, en het gebruik van guerrillamarketing. Onze bedrijfscultuur maakt ons ook uniek; we willen jaarlijkse workations houden in Bali. Zodra het weer kan, krijgen onze mensen gratis festivaltickets, of gastenlijstplekken van de baas. We zijn een hechte groep.’ 

Eigen technologie in Valencia

De Cowboys nieuwe stijl kennen natuurlijk alle online marketingplatformen die werken, maar bouwen ook zelf technologie om werkzaamheden van marketeers te automatiseren. ‘We gaan bovendien waarschijnlijk een vestiging in Valencia starten om makkelijker, goedkoper en sneller te groeien. Zo hebben we ook richting personeel een USP: zeker met lockdowns en kou in Nederland is het aantrekkelijk om in Spanje – geen lockdown en lekker warm – te kunnen werken.

Het grote doel: de hele recruitmentindustrie transparanter en eerlijker maken. ‘We willen de boel forceren naar een ander verdienmodel, met een fee in plaats van op provisiebasis werken.’