Branche: e-commerce
Bekend van: Thuisbezorgd.nl, Takeaway.com
Grootste succes: marktleiderschap op gebied van online eten bestellen
Grootste misser: Thuisbezorgd onder dezelfde naam in België uitrollen, dat sloeg de plank mis
Een van de grote e-commercesuccessen van het afgelopen decennium is Thuisbezorgd van Jitse Groen. Zijn eet- en bestelsite is goed voor een omzet van 100 miljoen euro. Ook haalde hij in 2012 maar liefst 13 miljoen euro groeigeld op om zijn Thuisbezorgd.nl internationaal uit te rollen onder de naam Takeaway.com.
In 2000 heeft Groen Thuisbezorgd bedacht. Hij biedt restaurants een extra afzetkanaal en faciliteert het bestellingsproces. En: hij vangt over die omzet een mooie marge. Natuurlijk heeft hij veel geïnvesteerd in de backend en een gebruiksvriendelijke website. Zo heeft hij een team in dienst dat de menu’s voor de restaurants uitschrijft om taalfouten te voorkomen.
Voor consumenten is Thuisbezorgd handig, omdat je er online kunt betalen en in een oogopslag alle restaurants kunt zien in je buurt. Het duurde nog wel even voordat de site goed begon te lopen. Tot 2004 waren het vooral pizza etende studenten die van zijn dienst gebruikmaakten. Met de opkomst van breedband internet en ook dankzij de investeringen in tv-reclames is het daarna hard gegaan. Groen claimt inmiddels 90 % van de online etenbestellingen af te handelen. Hij heeft van Thuisbezorgd een bekend e-commercemerk gemaakt.
Wat Groen siert is dat hij heel lang de boot heeft afgehouden wat externe financiering betreft. Koppig, zo omschrijft hij zichzelf op dat punt. De ondernemer wilde wel internationaal groeien, maar heel langzaam. Hij ging een beetje tegen de stroom in. Waar er juist heel veel grote e-commercepartijen met zoveel mogelijk groeigeld zo snel mogelijk schaal willen bereiken, geloofde Groen juist in een andere successtrategie.
Dat is er een van het bereiken en behouden van marktleiderschap in Nederland en gestaag groeien in enkele buurlanden. Daar is Groen een beetje van teruggekomen, want vanuit het buitenland wordt de aanval op de Nederlandse markt geopend – onder meer door het Brits/Deense Just East- en dat betekent eten of gegeten worden. Het slagveld waarop dat gebeurt is de Duitse markt. Groen ontdekte na een paar jaar pielen dat een serieuze internationale aanval in de grootste online retailmarkt niet gaat zonder groeikapitaal. Om Takeaway.de daar een net zo bekend merk als in Nedeland te maken, moet hij investeren in reclame op tv. Prime Ventures heeft hem vorig jaar 13 miljoen euro verschaft om zijn plannen uit te voeren.