Branche: media, uitgeverij
Onderneemt met: AM Media/Van Gaal & Company
Grootste succes: verkoop aandelen Independent Media
Grootste misser: glossy Catherine
Een indrukwekkende reis. Zo zou je het ondernemerschap van Annemarie van Gaal kunnen omschrijven. Als 18-jarige verhuisde ze met een vwo-diploma op zak van Heerlen naar Amsterdam. Eerst vond ze een baan als verkoopster bij Gassan Diamonds, later werd ze directiesecretaresse en projectmanager bij uitgeverij VNU.
Als alleenstaande moeder reisde ze naar Rusland om daar samen met Derk Sauer Independent Media op te richten. Het werd de grootste onafhankelijke uitgeverij in het post-communistische Rusland. Sauer en Van Gaal gaven onder meer de Moscow Times uit. Vervolgens gaven ze in licentie populaire westerse titels uit zoals Cosmopolitan en Marie Claire. In 2000 verkocht Van Gaal haar aandelen aan VNU, voor hoeveel is niet bekend. Sauer verkocht Independent Media in 2005 voor 142 miljoen euro aan de Finse mediagroep Sanoma, de nieuwe eigenaar van VNU.
Na een uitstapje als directeur tijdschriften bij de TMG begaf Van Gaal zich weer op het ondernemerspad. In 2004 begon ze haar eigen mediabedrijf AM Media in Amsterdam. Daarmee geeft ze onder meer tijdschriften uit rond bekende personen, en vrouwenbladen. Ze is uitgever van AM Magazine. In 2008 gaf ze ook het personalityblad Catherine Keyl uit, maar ze kreeg een conlfict met de naamgeefster. Femme, de opvolger van Catherine, werd geen succes. Tegenwoordig laat de ondernemer de tijdschriften voor wat ze zijn en richt ze zich met Van Gaal & Company, zoals AM Media nu heet, op customized media en consultancy voor bedrijven.
Van Gaal is zich gaan ontpoppen als investeerder. Zo stopte ze in 2006 geld in TechMedia, de uitgever van lifestyle-technologieblad Bright. Ze verwierf tien procent van de aandelen. Bright werd in 2008 door uitgeverij NDC/VBK gekocht. Wil je haar porren om te investeren, stuur dan geen vuistdik plan in. Van Gaal steekt vooral geld in ondernemers die echt commitment tonen. Bevlogenheid, daar gaat het haar om. Van Gaal: “Dat moet ik bij een ondernemer voelen.” Kortom, ze zoekt ondernemers als zichzelf uit om in te investeren.
De ondernemer en investeerder Van Gaal spreekt veel op events, schrijft columns (eerst in Sprout, tegenwoordig in het FD). Dat ze haar merk goed weet te verkopen, is mede te danken aan haar werk voor tv. Haar plaats in de jury van Dragon’s Den maakte van de charmante media-onderneemster een ware BN’er. Voor het NCRV-programma Ten einde raad coachte ze slachtoffers van bureaucratische dwalingen in het bedrijfsleven en bij de overheid. Ook is ze medepresentator voor het RTL-programma Een Dubbeltje Op Zijn Kant, waarin ze deelnemers helpt het heft weer in eigen handen te nemen op financieel vlak.