Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Nieuwsgierigheid, aandacht voor details en doorzettingsvermogen. Die eigenschappen hebben Roeland Donker (1981) naar eigen zeggen ver gebracht in zijn loopbaan. Sinds mei 2018 staat hij aan het hoofd van Amazon in de Benelux. Hij werkt al ruim tien jaar voor de Amerikaanse internetreus.
Toch was Donker aanvankelijk op weg om carrière te maken in een andere branche: de advocatuur. Hij volgde de master fiscaal recht, civiel recht en fiscale economie aan de Rijksuniversiteit Groningen en ging in 2006 aan de slag bij Allen & Overy in Amsterdam. Daar legde hij zich toe op de bancaire wereld en intellectueel eigendomsrecht.
Een MBA aan businessschool Insead bracht hem op een ander pad. Hij studeerde in 2011 af aan het gerenommeerde Franse instituut en besloot te gaan werken voor Amazon in Luxemburg.
Zijn eerste taak was om EU-brede inkoop op te zetten, later werd hij verantwoordelijk voor EU-klanten buiten de vijf grote Europese webwinkels van Amazon. Hij zorgde er onder meer voor dat Amazon.de in het Nederlands beschikbaar kwam.
Een belangrijke rol dicht Donker toe aan Alex Ootes, die lange tijd voor Amazon in Luxemburg werkte. ‘Hij heeft mij keer op keer het vertrouwen gegeven om te laten zien wat ik kon in projecten waar ik niet direct de benodigde ervaring voor had’, aldus Donker.
In maart 2020 lanceerde Amazon in Nederland een volwaardige webshop, onder leiding van Donker. Net op dat moment kondigde het kabinet de eerste landelijke maatregelen aan tegen de covid-19-pandemie. ‘Dit hadden we nooit kunnen plannen’, zei Donker een half jaar na de livegang tegen Business Insider. ‘Het was een uitdaging om de business te lanceren, maar we zijn blij met waar we nu staan.’
Inmiddels is Amazon.nl volgens sommige analisten qua bezoekersaantallen de tweede webwinkel van Nederland. Maar marktleider Bol.com van de troon stoten is volgens Donker niet het streven. ‘Ons doel is om de klant goed te bedienen, daarom zijn we obsessief bezig met de wensen van onze klant’, zei hij tegen het AD.
Dat klantgerichte is volgens Donker een kenmerk van het ideale bedrijf. Net als ondernemend, dynamisch en innovatief zijn, en een bereidheid om risico’s te nemen.
Dat vraagt om een nieuwe generatie managers die meer vertrouwen op experts in de eigen organisatie. ‘Beslissingen worden steeds verder omlaag geduwd, waar de mensen zitten met de meeste informatie, data en kennis om de juiste beslissing te nemen’, aldus Donker.