Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Phillip Mes (38) start dit jaar als ceo van Lucardi, met zijn duizend medewerkers de grootste juweliersketen van Nederland. De ex-countrydirector van Hema voelt zich goed in het luxesegment.
Als ex-topsporter blijft hij ook nu ambitieus, want hij wil de komende jaren vooral internationaal groeien. De eerste stappen worden inmiddels gezet in België en in Duitsland, daar ligt de focus. Naar andere landen wordt wel gekeken, maar dan eerder naar het overnemen van bestaande partijen.
Mes leert de kneepjes van het retailvak bij WE Fashion, waar hij in 2001 start als winkelmanager en gestaag doorgroeit. Acht jaar later krijgt hij bij Macintosh Fashion 27 winkels onder zich in Nederland en België. Het wordt een kort uitstapje, want twee jaar later is hij terug bij WE Fashion Europa, als districtsmanager.
‘Aan het begin van mijn carrière heb ik verschillende type leiders om me heen gehad die me het vertrouwen hebben gegeven, maar ook bij hebben gedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling.’
Al die geleerde lessen past hij ook zelf toe, hij kiest voor een ‘mensgerichte manier’ van leidinggeven. ‘Medewerkers zelf het inzicht geven om zich te ontwikkelen, vertrouwen geven om te groeien en het samen doen. Richting geven is hierin belangrijk. Evenals een podium geven aan wie dat verdient en niet handelen uit eigenbelang.’
Voor Mes volgt bij WE Fashion Europe een steile klim naar countrymanager voor Nederland en uiteindelijk Europees retaildirecteur, waar hij 230 winkels in zeven landen runt. En dan klopt in 2019 Hema aan, met de uitnodiging om een nieuw winkelconcept uit te rollen. Het is verleidelijk genoeg, totdat corona toeslaat en de winkelstraten leegstromen.
Een next-generation manager moet meer gefocust zijn op mensen dan op processen, vindt Mes. ‘De nieuwe generatie medewerkers beslist niet alleen op de arbeidsvoorwaarden en de verantwoordelijkheden, maar ook op waar de organisatie voor staat en aan welk groter doel wordt bijgedragen.’
Dat betekent voor leiders ook minder oordelen, meer inzetten op diversiteit en flexibiliteit. ‘Kijken naar de onderliggende drijfveren van mensen om hen beter in hun kracht zetten om met elkaar het verschil te kunnen maken.’