Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Jessica Sun (1983) maakte na haar studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft carrière in de financiële wereld, via ING en Aegon en diens dochter Knab tot verzekeraar Allianz Direct, met een uitstapje naar fietsenleverancier International Bike Group.
Bij Allianz is ze als tribe lead samen met drie collega’s verantwoordelijk voor Allianz Direct Nederland en stuurt ze rond de 80 fte aan.
Het gaat dus crescendo met haar carrière, waarin ze best veel organisaties en verschillende rollen heeft gezien. ‘Ik heb gewerkt bij verschillende corporates en scaleups, waarbij verandering realiseren de grootste constante is. Ik ben direct, blijf dicht bij mezelf en heb veel lol. Ik weet dat alles mogelijk is bij echte passie voor een gezamenlijk doel. Ik bouw op gecommitteerde en complementaire teams, en ik ga goed op chaos.’
Sun ziet zelf een verband tussen haar succes en haar achtergrond. ‘Op mijn 11e ben ik wat plotseling van China naar Nederland verhuisd. Hierdoor heb ik vrij jong geleerd om complexiteit te overzien, om te gaan met mensen los van taal en op mijn eigen doorzettingsvermogen te vertrouwen.’
En om het nog even privé te houden: dat Sun ‘trotse moeder’ is van drie kinderen brengt haar ook verder in haar ontwikkeling als leider. ‘Door hen leer ik nog meer nieuwsgierig te zijn en onafhankelijk te denken. Door de wereld te bekijken vanuit hun ogen voel ik me extra gemotiveerd om mezelf sterk te maken voor oplossingen die bijdragen aan hun toekomst.’
Naast haar baan heeft Sun daarom een eigen bedrijf opgezet, Let the Sun Shine, dat zich richt op inclusieve tech. ’We helpen bedrijven, maar vragen ze ook om samen met ons interactieve video’s te maken voor basisschoolkinderen over technologie.
Haar engagement toonde Sun overigens ook al op een andere manier tijdens het begin van de coronapandemie: ze was initiatiefnemer van Omdatikjeliefvind.nl, een website die met fruitmanden en bloemen mensen in de zorg steunde.
Welk beeld heeft Sun bij de next-gen leader? ‘Uiteraard heeft die meer (terechte) aandacht voor inclusie en échte sustainability. Geen greenwashing, meer focus op waarde, minder op winst. Met veel meer inzicht in de nuances van technologische innovaties en skills om hierover effectieve besluiten te nemen.’
Het ideale bedrijf heeft volgens de bevlogen innovator een enorm inspirerende missie. ‘Die heeft betrekking op het creëren van echte toegevoegde waarde. Het leiderschap kan de visie goed doorvertalen en ziet en versterkt het talent van het team. Technologie wordt ingezet om repetitieve taken uit te voeren, slimme voorspellingen te doen en coole innovaties uit te vinden. Het talent van mensen wordt gestoken in situaties met een hoge mate van complexiteit en waarin behoefte is aan menselijke empathie. Samenwerken gebeurt organisch en zonder onnodige structuren, er is ruimte en aandacht voor het welzijn van mensen. En ja, iedereen wordt goed beloond en er zijn geen tellers op vakantiedagen.’
Tot slot nog een persoonlijke noot. Gevraagd naar wat ze als leider heeft meegenomen van corona, laat Sun weten dat ze helaas tot de groep mensen behoort die wat meer dan gemiddeld last heeft gehad van ziekte als gevolg van het virus. ‘Dus om het heel persoonlijk te maken, heeft covid me geleerd om beter te accepteren wat er wel kan en dat soms iets dus ook niet gaat zoals ik het graag zou willen. En om meer balans te brengen tussen mijn lijf en gedachten.’
‘Zakelijk gezien denk ik dat ik op andere manieren heb geleerd om connectie te maken met mensen. Je kunt alleen blijvende verandering bewerkstelligen bij intrinsieke motivatie voor het nieuwe. Dat kun je dus ook op afstand organiseren, maar werkt echt anders dan wanneer je elkaar dagelijks ziet op kantoor. Daar heb ik veel van geleerd in de afgelopen periode.’