Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Jeroen van der Staay (chief growth officer bij Protix)

jeroen van der staay protix

Jeroen van der Staay (1982) studeerde Technische Bedrijfswetenschappen en Financieel Recht, was eerst strategy consultant en vervolgens investment manager bij een private-equityfirma voordat hij zijn draai vond in de voedingsmiddelenindustrie, bij agri-reus Cargill.

Uitdager gevestigde orde Protix

Eerder dit jaar stapte hij over naar een echte uitdager van de gevestigde orde in de food- en feedsector: het snelgroeiende Protix, wereldmarktleider in insecteningrediënten als duurzame basis voor voeding voor mens en dier. Daar is hij nu als chief growth officer verantwoordelijk voor het team dat de groei mogelijk maakt door onder meer op verschillende plekken over de hele wereld nieuwe fabrieken neer te zetten.

Hoe verklaart Van der Staay de flinke stappen die hij in zijn carrière heeft gemaakt? ‘Ik denk dat mijn vermogen om snel tot de kern van de zaak door te dringen, een vastomlijnde set aan waarden en een heldere communicatiestijl, me dagelijks helpen om snel tot beslissingen te komen en anderen hier ook in mee te nemen.’

Grootmoeders adagium

Natuurlijk heeft hij ook een enorme drive. ‘Die is terug te leiden tot het adagium van mijn grootmoeder, dat als een bepaald talent je gegeven is, je ook de verantwoordelijkheid hebt om er iets mee te doen. Het maakt in ieder geval dat ik vaak doorga waar anderen stoppen.’

Maar er zijn meer mensen aan wie hij inspiratie ontleent. ‘Tijdens mijn carrière heb ik een aantal heel goede, en enkele uitermate slechte managers mogen meemaken. En van beiden veel geleerd. Bij het nemen van lastige beslissingen vraag ik me vrijwel altijd af wat mijn grootvader en een voormalige Amerikaanse manager, beiden toonbeeld van dienend leiderschap, in mijn positie zouden hebben gedaan.’

Geen interesse in hiërarchie

De manager van morgen zal volgens Van der Staay meer dan ooit moeten beschikken over het vermogen om anderen te inspireren en mee te nemen. ‘De volgende generatie werknemers is denk ik niet zozeer geïnteresseerd in hiërarchie, macht of status, maar juist op zoek naar bedrijven (en dus ook managers) die aansluiten bij persoonlijke waarden en de intrinsieke behoefte iets bij te willen dragen aan een betere wereld.’

‘Het maken van authentieke, persoonlijke connecties, gebaseerd op oprechte interesse in de ander en de overtuiging dat iedereen zijn eigen talent heeft, zullen denk ik essentieel blijken te zijn voor het succes van organisaties, en de managers die hen leiden.’

Het ideale bedrijf concurreert met vrije tijd

Het ideale bedrijf moet volgens Van der Staay mensen aanspreken en concurreert wat dat betreft niet alleen met andere werkgevers, maar ook met wat mensen in hun vrije tijd kunnen en willen doen. ‘En belangrijker nog: de voldoening die ze daaruit halen. Het ideale bedrijf is dan ook in staat om kristalhelder uit te leggen voor welke waarden het staat, en hoe het bijdraagt aan het maximaliseren van de voldoening van haar werknemers.’

Corona heeft zijn leiderschap niet veel veranderd, zegt Van der Staay desgevraagd. ‘Ik gaf reeds leiding aan teams die over de hele wereld gestationeerd waren, dus werken op afstand en over tijdzones heen was voor mij al de norm.’ Ook het voeren van een open dialoog met zijn teams over wat (naast mentale gezondheid) echt prioriteit verdient, had voor corona al zijn aandacht en prioriteit.