Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Geneviève Ho Sam Sooi (managing director new business & special clients bij ABN Amro)

geneviève ho sam sooi abn amro

Het lijkt liefde op het eerste gezicht tussen Geneviève Ho Sam Sooi (1981) en ABN Amro, de bank waar ze na haar studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit haar carrière begon

Dat betekent niet dat ze veel zitvlees heeft: binnen de bank heeft ze inmiddels acht ‘banen’ gehad. Tot voor kort was ze verantwoordelijk voor een afdeling met 450 fte, die onder meer over bijzondere klanten gaat.

Ondernemersfamilie

Hoe het komt dat ze zo hard gaat? ‘Tijdens mijn opvoeding stonden, als kind van Surinaamse ouders, ontwikkeling en aanpassingsvermogen centraal. Ik kom uit een ondernemersfamilie waarin verantwoordelijkheid nemen mij met de paplepel is ingegoten, net als waarde creëren met weinig middelen.’

Ho Sam Sooi studeerde als eerste binnen haar familie af en koos er niet voor te gaan ondernemen. ‘Ik wilde werken bij een bedrijf dat positieve impact maakt op het leven van mensen, en ik wilde ook leren hoe het bedrijfsleven in elkaar zit.’

Voortdurend uitgedaagd

‘Binnen ABN Amro heb ik mij altijd kunnen ontwikkelen door verschillende functies binnen verschillende onderdelen van de organisatie te bekleden: IT, operations, marketing, sales en dan zowel in retail banking als corporate banking. Ik heb nooit op de winkel gepast, maar ben altijd uitgedaagd om langetermijnveranderingen te brengen.’

Ho Sam Sooi kon vaak, omdat ze altijd de jongste was, veel leren van haar peers en leidinggevenden. ‘Later heb ik ook geleerd om me meer open te stellen voor mijn teams en zo te leren van de feedback die ik kreeg.’

Andere blik op winnen

Wat een nieuwe eigenschap zou kunnen zijn van next-gen leiders is de manier waarop die kijken naar ‘competitie’ en ‘winnen’, zegt ze. ‘We moeten ons meer bewust worden dat gezamenlijke winst meer is dan individueel winnen. Dat we elkaar moeten én kunnen helpen in deze snel veranderende en onzekere wereld.’

Een ideaal bedrijf heeft een missie die nauw verbonden is aan de uitdagingen waarmee de wereld kampt. ‘Het bouwt met klanten en leveranciers een netwerk om meerwaarde te creëren voor alle partijen in de keten. Het biedt ook een veilige omgeving: human capital wordt gekoesterd en gevierd, én niet alleen ingezet ten goede van het bedrijf, maar ook van de maatschappij.’

Of dit haalbaar is? ‘Ik weet het niet, maar we kunnen er op zijn minst naar streven.’

Meer ruimte voor persoonlijke momenten

Corona heeft veel veranderd voor Ho Sam Sooi, zowel binnen haar werk als op persoonlijk gebied. ‘Door de pandemie en de onzekerheid ben ik actiever tijd en ruimte gaan maken voor routines om de rust en het overzicht te bewaken, voor mijzelf, mijn teams en onze klanten.’

‘Tegelijkertijd maakten we ook meer ruimte voor persoonlijke momenten: we gingen verjaardagen bewuster vieren, stonden stil bij de geliefden thuis, of juist rond het gebrek hieraan. We zijn de teams gaan stimuleren om meer tijd voor elkaar te maken onder begeleiding van teamcoaches en in samenwerking met de bedrijfsarts.’

Op persoonlijk gebied ben ik tijdens de pandemie tante geworden en ben ik samen met mijn man een dag per week voor mijn neefje gaan zorgen. Dit heeft het belang van ‘met volle aandacht samen thuis zijn’ vergroot.

Graven in familieverleden

‘Ten slotte heeft het traject dat geleid heeft tot excuses van ABN Amro over de rol van haar voorgangers in de slavernij mij diep doen graven in mijn afkomst en familieverleden. Het gaf me meer inzicht in mijn opvoeding en mijn diepgewortelde drijfveren. Hierdoor weet ik nu beter wat mijn purpose is (pay it forward) én dat ik er meer mee wil doen. Alleen hoe ik daar concreet invulling aan ga geven is op dit moment niet helder.’

‘Alles bij elkaar ben ik een completer mens geworden door corona. Mijn professionele en persoonlijke waarden zijn ook meer vervlochten geraakt, wat mij een menselijker leider heeft gemaakt. Dit najaar ben ik op sabbatical om mijn reis van zestien jaar door ABN Amro een plek te geven en na te denken over mijn toekomst. Ik ga onder meer bij Insead het Advanced Management Programme doen. Ik verheug mij erop.’