Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Frouke Hakstege (vp sales – Global A.S.Watson & Europe DrugPharmacy Channel bij Procter&Gamble)

frouke hakstege procter gamble

Frouke Hakstege (41) is het beste bewijs dat je nog altijd een geweldige carrière kan hebben bij één en dezelfde multinational.

Bij Procter & Gamble begint ze in 2005 als accountmanager. Ze volgt het klassieke traject voor high potentials en groeit gestaag door naar business leader. Ze doet vanaf 2012 internationale ervaring op in Zwitserland, onder meer als global customer team leader.

Vandaag is ze vicepresident sales voor het wereldwijde platform van A.S. Watson en het Europese drogisterij- en apothekerskanaal. Een nieuwe rol die ze tijdens de lockdownperiode op zich nam. ‘Ik leerde vanuit huis een heel nieuwe global business en team kennen.’ Tegelijkertijd geniet ze van de nabijheid van haar kinderen, een ‘flexibiliteit die ik niet meer wil missen.’

Nieuwsgierig en veeleisend

Ze is van nature nieuwsgierig, leergierig en graag onder de mensen, geeft ze aan. Maar ze is ook veeleisend, voor zichzelf en de teams waar ze mee werkt. ‘Een oprecht intrinsieke drijfveer, geen druk vanuit mijn opvoeding, die terugkomt in bijna alles wat ik doe.’

‘Ik ga gedisciplineerd en resultaatgericht te werk en heb een hoge capaciteit. Dat gecombineerd met een goed relativerend vermogen maakt dat ik veel aan kan, zowel qua hoeveelheid als complexiteit van het werk.’

Als ze te veeleisend wordt voor zichzelf, dan denkt ze even terug aan het advies van een senior manager bij Procter & Gamble: ‘Frouke, het zijn maar wasmiddelen die we verkopen. Als dat een keer wat minder gaat, is er geen man overboord.’

Ze is er nog altijd dankbaar voor. ‘Dit heeft mij nooit het gevoel gegeven dat m’n werk er niet toe doet, maar het heeft me door de jaren heen wel geholpen om niet te zwaar aan bepaalde zaken te tillen.’

Comfortabel met onwetendheid

Voor next-generation leaders wordt het belangrijk dat ze ‘comfortabel zijn met het feit dat ze zelf geen master meer zijn op de inhoudelijke kant van de business’. De business verandert razendsnel en daarmee ook de werkzaamheden.

‘Het is als manager van belang een complementair team om je heen verzamelen. Het moet oké zijn om niet alles zelf te weten, maar te vertrouwen op de expertise van je mensen.’