Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Frank Jan Risseeuw (coo ING Spanje en Portugal)

frank jan risseeuw ing spanje portugal

Frank Jan Risseeuw, coo van ING Spanje en Portugal, vraagt zichzelf om de paar jaar af of hij nog goed zit wat zijn werk betreft. ‘Ik probeer voordat de curve naar beneden gaat ergens anders aan de slag te gaan.’

Jezelf telkens opnieuw challengen in je werk, wil niet zeggen dat je een jobhopper bent. De 40-jarige Risseeuw werkt al sinds zijn afstuderen aan de Universiteit Maastricht voor ING. Hij stapt in 2007 in het talentenprogramma, ontwikkelt zich in marketing, social media en digital.

Weet wat je niet wilt doen

‘Van belang in je carrière is dat je goed weet wat je niet wilt doen en vraagt wat anderen in je waarderen. Zo blijf je authentiek, ontwikkel je jezelf en hou je de focus.’ Dankzij die instelling ontdekt hij dat hij het liefst in ‘een nieuwe omgeving terechtkomt waar echt iets moet veranderen.’

Die wens wordt meteen vervuld met het opstarten van Yolt binnen ING. Hij mag er als founding-ceo bouwen aan een nieuw platform voor open banking en tegelijkertijd met een app de consument leren om slimmer om te gaan met de beschikbare budgetten.

Belang van trots

Cruciaal bij deze nieuwe stap, is volgens Risseeuw een duidelijk doel én een langetermijnambitie. ‘Liefst een die vanaf dag één voelt als een stretch. Zo ontwikkel je de organisatie en jezelf het snelst. Je moet trots kunnen zijn op wat je doet als bedrijf, want dat geeft energie en plezier.’

Het succes van Yolt levert hem een uitstekende reputatie op in het aanjagen van digitale verandering en innovatie binnen de financiële sector. De internationale context waarin hij werkt, zorgt voor ‘extra inspiratie door de diversiteit aan mensen en ideeën.’

Nadruk op het waarom

Zijn volgende carrièrestap is dan ook internationaal: het leiden van (digitale) transitie in Madrid. Eerst als programmadirecteur voor ING Spanje en sinds 2021 als coo voor Spanje en Portugal.

Als next-gen leider wil hij meer nadruk leggen op impact, op het waarom en het maken van duidelijke keuzes. ‘Veel van de uitdagingen en kansen moet je als bedrijf niet alleen willen aangaan, maar juist samen met anderen om zo de impact te vergroten.’