Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Florian Rottmann (salesdirector on trade, corporate & private sales bij Moët Hennessy Nederland)

florian rottmann moet hennessy nederland

Hij heeft dit jaar net niet de ‘Sales Manager of the Year Award’ van SMA gewonnen, maar de derde plaats is ook al reden genoeg om de champagne open te trekken. Als salesdirector van het prestigieuze huis Moët Hennessy heeft de 40-jarige Florian Rottmann vast een paar mooie flessen koud staan.

Vliegende start

Meteen na je afstuderen als event manager en junior brand manager beginnen bij een bekend luxemerk, wie droomt daar nu niet van? Rottmann behoort tot de gelukkige uitverkorenen.

Hij krijgt na zijn master aan de UvA bij Moët Hennessy in 2010 meteen de portefeuille met wijn en gedistilleerde dranken onder zijn hoede. Na twee jaar mag hij daar de premium champagnes Krug, Dom Pérignon en Veuve Clicquot aan toevoegen.

Rottmann is uitermate toegewijd en verzet bergen werk zonder door stress geveld te worden. En dat valt op. Van brand manager klimt hij in 2016 op naar marketingmanager. Sinds begin 2019 is hij als salesdirector verantwoordelijk voor de porfolio Moët Hennessy, de ‘wines and spirits’-divisie binnen LVMH (Louis Vuitton, Moët Hennessy, voor de niet-kenners).

Luistervaardig en empathisch

Dat het leven niet altijd een feestje is, leert deze next-gen leider ook tijdens zijn bruisende carrière. ‘Er zijn momenten die maken dat je terugvalt op wie je echt bent. Dat er situaties zijn die je de mogelijkheid geven om je bewust te worden hoe je in het leven staat en wat je sterke eigenschappen zijn. Dat was bij mij ook zo.’

‘Snel kwam ik erachter dat loyaliteit, het in verbinding staan met de mensen om me heen en het goed willen doen voor de ander voor mij belangrijke eigenschappen zijn. Luisteren en empathie zijn andere kwaliteiten waar ik op terug kan vallen als het erom gaat.’

De leiders van nu, maar ook en vooral die van morgen, zijn veel meer mensgericht, geeft hij aan. Ze luisteren, ze coachen en ze verbinden. ‘Talenten hebben vaak ook de behoefte een maatschappelijke bijdrage te leveren en de ruimte te krijgen om werk en privé goed in balans te hebben. De next-generation leider speelt hierop in.’