Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Annemarie Buitelaar (ceo van Adevinta Benelux)

annemarie buitelaar adevinta benelux

Over ambitie gesproken. Annemarie Buitelaar (40) vertelde de ceo van Marktplaats.nl doodleuk dat ze zijn baan wilde hebben. Vandaag is ze ceo van Adevinta Benelux, het moederbedrijf van onder meer Marktplaats.

Troonopvolger bij Marktplaats

De toenmalige ceo van Marktplaats reageert overigens positief op haar uitgesproken toekomstplannen. Olivier van Duijn bereidt haar zelfs voor op die post. En in 2018 is het zover: ze wordt algemeen directeur van Marktplaats in Nederland en het Belgische 2dehands.be/2ememain.be.

Buitelaar zet haar eerste stappen op de carrièreladder overigens bij KPN, waar ze werkt als adviseur in marketingcommunicatie. Ondertussen studeert ze brand management in Groningen. Ze kan in 2009 aan de slag bij eBay als marketingmanager.

Belgisch uitstapje

Ze professionaliseert de advertentiemarkt op Marktplaats en groeit door naar head of Marktplaats admarkt en head of SMB voor hetzelfde platform. Ze gaat in 2013 naar Brussel, om de net door eBay overgenomen Belgische marktplaats met dezelfde daadkracht uit te bouwen.

Eenmaal terug in Nederland vliegt ze door de c-suite naar de topspot van general manager. En die behoudt ze ook wanneer eBay in de zomer van 2021 fuseert met het Noorse Adevinta. De Nederlandse en Belgische handelsplatformen trekken samen inmiddels maandelijks 12 miljoen unieke bezoekers.

Welke eigenschappen hebben haar zover gebracht? ‘Nieuwsgierigheid, maar dan wel met doorvragen om dingen echt te begrijpen. Passie voor het werk, vooral vanwege de impact die we hebben op miljoenen mensen en op de planeet. En doorzettingsvermogen, ook bij tegenslag door blijven gaan.’

Definitie van succes verandert

Ze verwacht wel dat de volgende generatie leiders een andere definitie van succes zullen hanteren. ‘Persoonlijk welzijn en voldoening zullen een veel grotere rol gaan spelen. Ook zie ik leiders nu al steeds vaker bewegen naar besluitvorming waarbij duurzaamheid en maatschappelijke impact als uitgangspunt worden genomen.’

‘Maatschappelijke thema’s die groter zijn dan het eigen bedrijf worden steeds belangrijker. Ik verwacht dat de nieuwe generatie leiders daarin een grotere rol en een verantwoordelijkheid voelen, en daarin ook meer de samenwerking zullen opzoeken. We moeten vaker uit de ratrace stappen en ruimte creëren om verbindingen aan te gaan met andere partijen.’