Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Wouter Stammeijer (CSO bij KPN)

Na zijn studie Internationale bedrijfskunde startte Wouter Stammeijer (1980) zijn carrière als trainee bij de zakentak van ING, waar hij voor de telecomsector fusies en overnames hielp financieren vanuit Amsterdam en New York. In 2010 maakte hij de overstap naar de telecom zelf: hij werd investor relations officer bij KPN. Zonder overigens exact te weten wat die functie inhield, bekende hij ooit. ‘Ik ging bij KPN werken omdat het bedrijf me heel erg aantrok.’ 

Hyperverbonden

Vijf jaar na zijn start was hij al hoofd van de afdeling investor relations, en nog eens drie jaar verder kreeg hij Chief Strategy Officer op zijn kaartje. Deze functie bracht hem tot de boardroom van de telecomprovider, als lid van het executive committee. De afgelopen jaren leidde Stammeijer ad interim de consumententak, en inmiddels is zijn functie uitgebreid tot Chief Strategy, Transformation & Innovation. Eind 2020 werd onder zijn verantwoordelijkheid de nieuwe strategie van KPN vastgesteld, die draait om forse investeringen in glasvezel, op weg naar een hyperverbonden samenleving. Daarvoor is eerder dit jaar Glaspoort opgezet, een joint-venture met pensioenfondsbeheerder APG.

High performing team

Volgens Stammeijer heeft hij bij zijn snelle opmars veel gehad aan zijn doorzettingsvermogen, overtuigingskracht, sensitiviteit en analytisch vermogen. ‘Een next generation leader zet de purpose van de organisatie centraal en heeft veel meer de focus op lange termijn waardecreatie.’ Ooit vertelde hij dat hij op zoek was naar een bedrijf met minder hiërarchie, en dat hem dat bij KPN bracht. Zijn ideale bedrijf om voor te werken omschrijft hij inmiddels als ‘een zeer open bedrijf in een goed functionerend, divers ecosysteem met andere bedrijven organisaties.’ Zelf heeft hij tijdens corona geleerd dat het verstandig is om veel meer aandacht te leggen op het bouwen van een high performing team.