Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Wietse Mutters (Managing Director Italië bij Heineken)

In de wereld van het bier timmert hij al jaren aan de weg, maar daarbuiten is Wietse Mutters nagenoeg een onbekende. Geen wonder. Al sinds hij als student van de Universiteit van Amsterdam stage liep bij Brasserie de Bourbon, de Heineken-dochter op het Franse eiland Reunion, woont en werkt Mutters in het buitenland. Hij begon er zijn carrière als projectleider, verhuisde vervolgens naar Nigeria en zat daarna voor het drankenconcern in onder andere Kongo, Macedonië en Haïti.

Tot mei vorig jaar. Midden in de coronacrisis werd Mutters teruggeroepen naar Europa, naar Italië om precies te zijn. De stoelendans na het vertrek van Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer (hij werd opgevolgd door Dolf van den Brink) leidde tot de promotie van Mutters’ voorganger Soren Hagh tot president van de regio Europa. Voor Mutters een gouden kans, want Italië timmert als bierland flink aan de weg. Merken als Peroni, Forst en Moretti zijn steeds vaker ook buiten eigen land te koop.

Nuchter

Wietse Mutters blijft er ogenschijnlijk nuchter onder. Hij dankt zijn snelle carrière, zegt hij zelf, aan een combinatie van factoren. De belangrijkste vindt hij de goede basic values die hij van huis uit heeft meegekregen. Verder prijst hij zich gelukkig dat hij snel veel ervaring kon opdoen en dat hij zijn leiderschap al vroeg in zijn carrière kon tonen, met name in emerging markets. En, niet te vergeten, Mutters gelooft in een mensgerichte aanpak. ‘Resultaten behaal je samen’.

Wat gaat een ‘next generation manager’ volgens hem anders doen? Mutters, opnieuw tamelijk nuchter: ‘Business blijft business. Resultaten moeten worden behaald. Maar de manier waarop zal meer transparant moeten worden. Consumenten stellen meer eisen, vragen bedrijven meer verantwoordelijkheid te nemen voor de maatschappij, daar zal de next generation veel beter op gaan inspelen.’ In een ideaal bedrijf gelooft hij niet. ‘Dat bestaat niet. Zoek het bedrijf dat bij je past. Waar je plezier hebt, waar je trots op kunt zijn, waar je energie van krijgt, waar je jezelf kan zijn, dat je voldoening geeft in je leven.’

En corona? Is hij daardoor als leider veranderd? Mutters denkt van wel: ‘Ik heb een berg ervaring opgedaan in zeer korte tijd. Het verschil als leider maak je in tijden van crisis.’