Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Nog nooit heeft Theun Eijkemans (1989) een sollicitatiebrief hoeven sturen. Over een ‘niet onverdienstelijk netwerk’ beschikt de cfo bij Abovo Media en Maxlead dan ook. Maar het is niet het enige dat hem heeft geholpen om op de plek te komen waar hij nu is. ‘Ik heb een nuchtere en beschouwende kijk op zaken, waardoor ik als een natuurlijk en neutraal rustpunt in een team fungeer’, vertelt Eijkemans. ‘Daarnaast ben ik leergierig en haat ik herhaling.’
Eijkemans behaalde zijn master Finance aan de universiteit van Tilburg. Hij volgde daarna een excutive master Finance and Control aan TIAS School for Business and Society. Hij was lang werkzaam bij KPN in verschillende functies, waaronder senior business controller en manager business control a.i. Na bijna negen jaar bij KPN gewerkt te hebben, nam Eijkemans een sabbatical om in Zuid-Amerika te reizen. Het coronavirus gooide roet in het eten, hij ging tijdelijk terug naar KPN, maar verliet het telecombedrijf na een half jaar voor Abovo Media. Dat was een jaar geleden.
‘Ik ben gestart in een nieuwe functie bij een nieuw bedrijf midden in de pandemie. Van achter een laptop je team en een nieuwe business leren kennen, vereist dat je zelf veel meer naar voren stapt en de verbinding actief probeert te leggen. Ook heb ik gemerkt dat het nog belangrijker is om een duidelijke richting en visie mee te geven als je niet (vaak) fysiek bij elkaar bent.’
Eijkemans ziet zichzelf niet als een heel traditionele cfo. ‘Ik ben niet zo blauw als sommige meer traditionele cfo’s, dus ik ben blij dat ik mijn hele carrière mensen om me heen heb verzameld die me op het vlak van structuur, processen en procedures geweldig aanvullen’, legt Eijkemans uit. ‘Een cfo heeft altijd het voordeel van ‘de feiten’ aan zijn of haar zijde, waardoor je scherp kunt zijn op inhoud en een goede challenge-rol kunt innemen.’
De krapte op de arbeidsmarkt is nu al een probleem, Eijkemans verwacht dat die bij een aantal cruciale disciplines alleen maar krapper gaat worden. Een belangrijke rol ligt daar dus weggelegd voor het next generation management. ‘Het wordt nog belangrijker om een omgeving te creëren waar ontwikkeling van je mensen nog meer dan nu centraal staat. Daarnaast weet het ‘next generation management’ niet anders dan dat verandering de enige constante is en steeds sneller gaat. Organisaties worden wendbaarder ingericht en aangestuurd en het lerend vermogen zal dus steeds groter moeten worden.’ Ook de manier waarop teams worden aangestuurd, zal veranderen. ‘Meer dienend leiderschap en een nog groter bewustzijn van het hele Umfeld, de maatschappij en het milieu.’