Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Next Leadership 50 editie 2021

Sanne de Laat – Koevoets (Directeur Particulieren Interpolis)

‘Draai de tent alsof ie van jezelf is!’ Dat is het motto van Sanne de Laat, die nu een jaar Directeur Particulieren is bij Interpolis. Ze is ervan overtuigd dat je alleen vanuit die houding met echte betrokkenheid en bevlogenheid je werkt kunt doen. ‘Mix daar dan nog een vleugje humor, zelfspot en een flinke portie relativeringsvermogen doorheen, en dan kun je een heel eind komen.’

De Laat bereikte haar huidige positie in de verzekeringswereld – ze is ook nog lid van de directieraad van Achmea – via een imposante carrière bij ING, waar ze onder andere verantwoordelijk was voor de customer experience van de zakelijke klanten in Nederland en België. Daarvoor was ze er een aantal jaren commercieel directeur hypotheken en rayondirecteur kantoren. Een harde werker, toegewijd, ambitieus en slim, zei haar supervisor tijdens De Laats studie economische psychologie al met vooruitziende blik.

Zelf noemt De Laat een mentor die ze heeft gehad als hét voorbeeld dat ze wilde volgen. ‘Van hem leerde ik “het goede doen, ook als niemand kijkt”. Zo verzamel je mensen om je heen die zien dat jij je op een goede manier inzet. Die gaan het jou gunnen, elkaar helpen, het goede doen voor de klant en zo het bedrijf succesvol laten zijn.’

Op de achtergrond

De next generation manager is volgens De Laat vooral faciliterend. ‘De sturing zal meer en meer “bottum-up” en steeds minder “top-down” worden. Ik geloof in vrijheid en verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf leggen. Ik zou jou niet moeten vertellen wat je moet doen, jij moet mij vertellen wat er moet gebeuren. Ik moet je op de achtergrond faciliteren en helpen het te realiseren. En ik noem specifiek “op de achtergrond”, de voorgrond – de exposure – mag naar het team. Als mensen dat niet voor mij hadden gedaan, had ik nu ook niet gezeten waar ik nu zat.’

Haar ideale bedrijf? Dat heeft een helder en oprecht doel voor ogen en pakt zijn verantwoordelijkheid, in strategie en in handelen. Waarin voor De Laat de kern zit in ‘het goede doen’ en dáár dan met elkaar achter staan en er vol met voor gaan. ‘Successen vieren en van fouten leren. Gezamenlijk trots voelen. Veel lachen met elkaar, maar ook hard werken’, zegt ze daarover. Verder heeft zo’n bedrijf een goede werk-privébalans voor de medewerkers hoog in het vaandel staan. ‘We zijn allemaal mens en dus ook ouder, kind, partner, vriend, jeugdtrainer, mantelzorger, hondenbaasje… noem het maar op. Je hebt meerdere rollen in je leven dan alleen die van werknemer en daar moet recht evenredig tijd en mindspace voor zijn.’

De Laat is zich van dat laatste door corona nog bewuster geworden. ‘Aan al die rollen hangen ook verantwoordelijkheden die je niet kunt en mag negeren. Ik probeer me er extra bewust van te zijn dat ik de privétijd van mijn teamleden respecteer. En probeer dat voor mezelf ook te doen. Mijn devotie naar mijn werk toe is er niet minder om. Integendeel. Door een optimum in de balans tussen je rollen te vinden, is er veel meer en gerichtere energie in de tijd die er voor elke rol is. Dus ook voor die van werknemer, collega en leidinggevende.’