Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Matthijs van Doorn (Director supply chain & logistics bij Port of Rotterdam)

De 41-jarige Matthijs van Doorn is director supply chain & logistics bij Port of Rotterdam. In deze rol is hij al ruim vijf jaar onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van supply chains via de Rotterdamse haven en met name het Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse achterland. Van Doorn is met zijn team voortdurend op zoek naar verbetering en uitbreiding van de verbindingen van het havenbedrijf.

Sinds een jaar is hij ook verantwoordelijk voor digital business development, het portfolio van digitale oplossingen om de ketens via Rotterdam te versterken en de ontwikkeling van een ecosysteem om de positie van Port of Rotterdam in het zogenaamde platform play veilig te stellen.

Hiervoor vervulde hij bij Port of Rotterdam de rol van business manager logistics. Voorafgaand aan zijn dienstverband bij het havenbedrijf maakte hij in rap tempo stappen bij TNT, ooit de logistieke dochter van wat tegenwoordig PostNL heet. Hij kwam er in 2005 binnen om leiding te geven aan een customer service team van veertien medewerkers en een handvol stagiaires. Een kleine tien jaar later (en drie nieuwe rollen verder) trok hij er de deur achter zich dicht als verantwoordelijke voor een aantal wereldwijde strategische accounts in de industriële en automotive sector.

Verbinder

Van Doorn omschrijft zichzelf als een verbinder. Een eigenschap die hem heeft geholpen in zijn carrière. ‘Over afdelingen, bedrijven en sectoren heen vind ik het gedeelde belang. Ik kan goed strategisch en conceptueel denken maar wel met oog op de operationele realiteit.’

Daarnaast weet hij vaak de geesten rijp te maken voor verandering. Hoe? ‘Door voortdurend met ze in contact te blijven.’ Maar ieder voordeel heb z’n nadeel. ‘Consequentie daarvan is wel dat ik mij elke dag helemaal suf bel!’

Sponsors in zijn omgeving

Bij zijn werkgevers heeft hij altijd ‘sponsors’ gehad die vertrouwen in hem hadden. ‘Zij gaven mij de ruimte om door te groeien. In combinatie met een beetje mazzel dat op het juiste moment ruimte ontstond voor doorgroei heb ik mooie stappen kunnen maken.’

Nieuw leiderschap draait wat Van Doorn betreft om samenwerking, in plaats van zelf alles willen doen. ‘Niet alleen met de gebruikelijke klanten en suppliers, maar ook met andere partijen.’ Zoals samenwerkingen met startups en scaleups en partijen uit andere sectoren of disciplines.

Maatschappelijke bijdrage maakt bedrijf cool

Vanuit een breed ecosysteem ontstaat vernieuwing en versnelling, is zijn stellige overtuiging. ‘Ik geloof in een hoge mate van empowerment. Met een purpose en duidelijke richting wordt de verantwoordelijkheid laag gelegd waardoor de organisatie kan presteren. En er is ruimte voor experimenteren. Een bedrijf is cool vanwege zijn bijdrage aan de maatschappij. Of het nu het perfecte ijsje is, de goedkoopste paperclip of de beste leefomgeving in een stad. Trots hiervoor bindt mensen aan dit bedrijf.’