Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Karin de Koning (country manager Benelux bij Beiersdorf)

Karin de Koning (1983) is sinds ruim een jaar Country Manager Benelux bij Nivea-moeder Beiersdorf. Op de vraag hoe ze haar snelle ontwikkeling door heeft kunnen maken, noemt ze direct de mensen om haar heen. ‘Mijn ouders gaven mij zelfvertrouwen, mijn vriend daagt mij uit en support mij, mijn trotse opa, ik was het eerste kleinkind dat ging studeren, en mijn vrienden’, vertelt De Koning.

En ook op haar werk is ze veel mensen tegengekomen van wie ze veel geleerd heeft. Zo liet De Konings stagebegeleider bij Campina haar direct voor het MT presenteren, bracht haar manager bij PepsiCo, waar ze vier jaar in verschillende functies werkte, haar veel analytische skills bij, leerden de trainers van de Baak zichzelf te leren kennen en helpt een externe coach haar bij haar huidige rol. ‘M’n coach zorgt ervoor dat ik mijn persoonlijke purpose niet uit het oog verlies.’

Volg je eigen pad

De Koning heeft bij Beiersdorf in acht jaar tijd een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Ze begon als Lead Category Manager, werd senior Global Category Development manager en maakte voor het eerst deel uit van het Nederlandse MT als Head of Sales. Als Country Manager geeft ze inmiddels leiding aan een team van zo’n 160 medewerkers en is ze lid van het managementteam Frankrijk-Benelux. ‘Een mix van creativiteit en analyse, dus met handen en hoofd werken. De mix waaruit mijn familie bestaat. Ik geloof ook enorm in dingen op je eigen manier doen. Niet jezelf aanpassen omdat je denkt dat iets hoort, maar je eigen pad volgen’, helpt de next generation manager bij haar ontwikkeling.

De Koning haalde haar master Service and Retail Marketing aan de Universiteit Twente en is ook een semester op uitwisseling geweest naar de University of Technology in Sydney. Bij de Baak en IMD Business School blijft De Koning zich ontwikkelen. ‘Ik ben in Nederland geboren en als dochter in een boerenfamilie had ik in veel landen niet de kansen gekregen om te gaan studeren en een carrière op te bouwen zoals ik nu heb. Dankzij diverse reizen ben ik hier bewust van en ook heel dankbaar voor.’

Vertrouwen

De next generation manager heeft ‘meer eigenwijsheid’ nodig, vindt De Koning. ‘Niet alles conform de norm van het zakenleven.’ Ook transparantie, openheid, aandacht voor de wereld om ons heen en focussen op diversiteit, horen de nieuwe leiders te bezitten. ‘Grotere bedrijven kunnen het verschil maken en moeten deze rol ook pakken.’

Vertrouwen in werknemers is de basis van alles, zegt de Beiersdorfmanager. Een ideaal bedrijf heeft dat dus sowieso. ‘Daarnaast is er de basis: een flexibele en inspirerende werkpek, waar iedereen zichzelf kan zijn. Het bedrijf biedt uitdaging, ik krijg bij Beiersdorf de kans niet om mij te gaan vervelen, en heeft aandacht voor het personeel, de consumenten, maar ook de wereld.’